Sport
Glad spelare i svensk landslagströja.

Sverige vann i JVM

Just nu är det
VM i ishockey
för unga herrar, JVM.
I år är JVM i Kanada.

Sverige har börjat bra
och vann första matchen
som spelades i går, torsdag.
Sverige vann med 5–2
mot Slovakien.

Slovakien började matchen bäst
och gjorde första målet.
Sen vände Sverige på matchen
och var det bättre laget.

Axel Sandin Pellikka är lagkapten
i det svenska laget och
en av de mest kända spelarna.
Han gjorde tre mål i matchen.

– Det är klart att jag blir glad.
Det är en skön känsla.

Det sa Axel Sandin Pellika
till kanalen SVT efter matchen.

Sverige spelar nästa match
redan i kväll. Det är
mot Kazakstan. På söndag
spelar Sverige mot Schweiz.

JVM spelas i två grupper.
Sverige är favorit att vinna sin grupp.
Det är för att bra lag som Kanada, USA och
Finland spelar i den andra gruppen.

Varje grupp har fem lag.
De fyra bästa lagen
i varje grupp får spela kvartsfinal.

Finalen spelas den 5 januari.

8 SIDOR/TT

Sveriges kommande matcher i JVM

Den 27 december, klockan 23.00
Sverige mot Kazakstan
Matchen sänds i SVT2 och SVT Play

29 december, 18.00

Schweiz mot Sverige
Matchen sänds i Viaplay

31 december, 23.00

Sverige mot Tjeckien
Matchen sänds i Viaplay

Slutspel:
2 januari:
Kvartsfinaler
4 januari:
Semifinaler
5 januari:
Final

Matcherna sänds i SVT, SVT Play, Viaplay och Radiosporten.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera