Sverige

Elever har blivit sämre i svenska, matte och kemi

Idag har eleverna i grundskolan
sämre kunskaper i svenska, matte
och kemi än de hade för tio år
sedan. Men de är bra på engelska.
Det visar en undersökning som
Skolverket har gjort.

För tio år sedan hade sex procent
av eleverna svårt att läsa. Idag
har åtta procent av eleverna
svårt att läsa.
Eleverna tycker att matematik är
viktigt men att det är svårt och
ganska tråkigt.
Det enda ämne som pojkar är
bättre på än flickor är idrott
och hälsa.

Utbildningsminister Tomas Östros
är inte förvånad över resultaten.
Han säger att det här beror på
att skolan tvingades att spara
pengar på 90-talet. Då minskade
antalet lärare i skolan och
antalet elever ökade i varje
klass.

Nu finns det fler lärare i skolan
än det gjorde på 90-talet. Men
undervisningen i skolan har
förändrats. Idag arbetar många
elever själva. Lärarna ska hjälpa
eleverna när de arbetar själva.
Många lärare har svårt att hinna
med att hjälpa alla elever.
Då är det svårt för eleverna att
veta vad de ska lära sig.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera