Neurosedyn-skadade får en halv miljon kronor
Det finns 102 neurosedyn-skadade
personer i Sverige. I går
bestämde regeringen att de ska få
en halv miljon kronor var för
sitt lidande.
De som har neurosedyn-skador har
fått dem av en medicin som heter
Neurosedyn. Den såldes i Sverige
för ungefär 40 år sedan.
Då visste ingen att det var
farligt att äta medicinen.
Mammor som åt medicinen födde
barn med missbildningar. En del
av barnen hade inga armar eller
ben. I Sverige föddes 130 barn
med skador av neurosedyn. Till
slut förbjöds medicinen i
Sverige.
Den svenska staten säger att de
inte har gjort något fel. Men de
ska betala ersättning till dem
som fått skador. De skadade har
kämpat länge för att få
ersättning av staten.
0 kommentarer
Inga kommentarer.