Regeringen vill ha lagom säker el-ström
Fortfarande saknar många hus
el-ström efter stormen för
två veckor sedan.
Ungefär tjugo tusen hus var i måndags utan
ström och tusentals hus saknar
fungerande telefoner.
Det kan ta en månad innan alla
telefonlinjer fungerar igen.
Svenskarna måste kunna vara
säkra på att få el-ström.
Det behövs en lag som gör att
el-bolagen bygger säkrare el-ledningar.
Det tycker regeringen.
Mona Sahlin är den minister i regeringen
som har hand om frågor som handlar
om svenskarnas rätt till el-ström.
I går, måndag, träffade hon
chefer för svenska el-bolag.
– Regeringen ska göra lagen
hårdare så att folk inte blir
utan el-ström, sade Mona Sahlin.
El-bolagen ska tvingas betala böter
och straffavgifter om elen försvinner.
El-bolagen säger att det är omöjligt
att lova el-ström när det blir så
svåra stormar som det var nyligen.
Det blir mycket dyrt för företagen om
de måste betala straffavgifter när
det blir så kraftiga stormar.
0 kommentarer
Inga kommentarer.