Sverige

Få kvinnor leder kommuner

Få kvinnor i socialdemokraterna
och moderaterna får de viktigaste
jobben bland kommunernas
politiker.

Tidningen Svenska Dagbladet
har undersökt hur många kvinnor
i de två största partierna
som arbetar som kommunalråd
och gruppledare i Sveriges
kommuner.
Bland moderaternas högsta politiker
i kommunerna är bara en
av fyra en kvinna.
Bland socialdemokraterna
är en av tre en kvinna.

Moderaterna håller med om
att det är få kvinnor.

– Det är förskräckande siffror,
säger moderaternas parti-sekreterare
Sven Ove Littorin till Svenska Dagbladet.

Socialdemokraternas parti-sekreterare
Marita Ulvskog säger att det i alla fall
är hälften kvinnor i regeringen.

– Men vi har inte varit lika duktiga
när det gäller det egna partiet,
säger hon.

Partiernas kvinnoförbund är inte
förvånade. Men de vill att det
snart blir en ändring så att
fler kvinnor får de högsta
uppdragen i kommunerna.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera