Rattfull man dömdes till 1,5 års fängelse
För två år sedan blev
en kvinna och hennes barnbarn
påkörda av en bil.
Det hände i byn Flurkmark
utan för Umeå. Kvinnan var ute
och gick med sitt barnbarn
i barnvagnen.
Både kvinnan och barnet dödades.
Mannen som körde bilen
hade druckit sprit och var full.
Han dömdes till fängelse
i ett och ett halvt år av tingsrätten.
Många blev upprörda för att straffet
var så lågt. Det blev en ny rättegång
i hovrätten. Men hovrättens dom blev likadan.
Då klagade riksåklagaren på domen.
Det blev en ny rättegång
i Högsta Domstolen.
Men högsta domstolen gav inte
heller något längre straff.
Domstolen dömde mannen till 1,5 års fängelse.
Många är upprörda och
protesterar mot domen.
– Det här är en sorglig dag.
Lagen måste ändras, säger folkpartiets
lagexpert Johan Phersson.
8 SIDOR/TT
0 kommentarer
Inga kommentarer.