Sverige

Unga får det sämre, äldre får det bättre

Unga människor har fått
det sämre de senaste åren.
De unga tjänar mindre pengar
och har det svårare än förr.
Det visar en stor undersökning
som statistiska centralbyrån, SCB,
har gjort.

SCB har frågat 100 tusen personer
hur de har det.
Intervjuerna är gjorda
under åren 1980 till 2003.

De unga säger att de har fått det sämre
under den tiden.
Under samma tid har de
äldre svenskarna fått det bättre.
De tjänar mer pengar än förut.

Orättvisorna mellan unga
och gamla har ökat väldigt mycket.
Det skriver Lars Häll på SCB
i en artikel i Dagens Nyheter.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera