Sverige

Det kan bli hårdare straff för rattfylla

Regeringen vill ha hårdare
straff för bilister
som kör med alkohol i kroppen.
Det gäller särskilt rattfyllerister
som skadar eller dödar någon i trafiken.

Justitieminister Thomas Bodström
vill att ett nytt brott
skrivs in i lagen.
Brottet ska kallas för vållande
till annans död i fordonstrafik.
Den som döms för brottet
ska få minst ett års fängelse.
I dag kan en rattfyllerist som
dödar någon i trafiken få
sex månaders fängelse som minst.

Lagen är inte klar. Det är ett förslag
från regeringen. Riksdagens
politiker ska rösta om förslaget.
8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera