Borgerliga alliansen vill ordna fler jobb
För några veckor kom regeringen
med sin budget. Regeringen berättade
hur statens pengar ska användas.
Finansminister Per Nuder talade
mycket om hur bra det går
för Sverige och lovade mer pengar
till många grupper.
Han lovade nya jobb och sade
att arbetslösheten kommer att sjunka.
Nu har de borgerliga partierna
kommit med sitt förslag till budget.
Där står hur den borgerliga alliansen
vill sköta Sveriges ekonomi
om de vinner valet i höst.
Moderaterna, centern, folkpartiet
och kristdemokraterna är eniga
om att arbetslösheten är det
stora problemet för Sverige.
Fler svenskar måste få ett jobb.
Partierna har enats om att att
ta bort skatten för vissa arbetsgivare.
Städföretag, frisörer, skomakare,
restauranger och bilverkstäder
och andra ska slippa betala
arbetsgivaravgift.
Det gör att de får råd att anställa fler.
Det här ska ge ända upp till 50 tusen
nya jobb, tror de borgerliga partierna.
De vill också sänka skatterna
för andra företag för att de
ska kunna anställa fler.
Skatterna på löner ska också sänkas.
Partierna vill sänka skatten
mest för dem som har låga löner.
Alla som arbetar ska få göra avdrag
som ger tusen kronor
mer kvar av månadslönen.
Hur ska detta betalas?
De borgerliga partierna vill spara pengar
i sjukförsäkringen och A-kassan.
Det blir mindre pengar till dem
som är sjuka eller arbetslösa.
Kontrollen av fusk med sjukpengarna
ska bli bättre.
Statsminister Göran Persson säger
att han inte är orolig för arbetslösheten.
De borgerliga partiledarna håller inte med.
– Arbetslösheten är ett stort problem
och det kommer att bli en stor fråga inför valet.
Det kan Göran Persson vara alldeles säker på,
säger centerledaren Maud Olofsson.
0 kommentarer
Inga kommentarer.