Sverige

Miljöpartistisk politiker slutar i protest

Miljöpartisten Karla López
slutar i riksdagen och lämnar miljöpartiet.
Hon säger att hon har blivit mobbad
och utfryst av partiets ledningsgrupp.
Det är därför hon nu väljer att sluta.

– Jag har blivit motarbetad
redan från början.
Det har varit mycket bråk, säger hon.

Karla López tycker att demokratin
fungerar dåligt i partiet och
att ledarna försöker tvinga henne att lyda.
Hon säger att språkröret Maria Wetterstrand
har skrikit åt henne på flera möten.

Karla López kom in i riksdagen
efter valet 2006.
Hon är fredsvän och arbetar för
att Sverige ska skrota sitt militära försvar
och ha en civil fredsstyrka i stället.

Miljöpartiet vill ha en militär styrka
med soldater som kan skickas
på uppdrag i andra länder.

Ledarna i miljöpartiet säger att
Karla López har haft svårt att
klara jobbet i riksdagen.
De säger att det inte finns några problem
med mobbning i partiet.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera