Många stöder sjuksköterskor som strejkar
I en vecka har sjuksköterskor
och andra som jobbar i vården
strejkat. De strejkar för att de vill
ha en högre lön. Ungefär tre tusen
personer som jobbar på sjukhus
och vårdcentraler
i hela landet är i strejk.
Det händer att människor
får vänta länge för att få hjälp
när de är sjuka nu när det är strejk.
Trots det så tycker de flesta
att strejken är bra. En undersökning
visar att 85 procent av svenskarna
tycker att de som strejkar gör rätt.
Det skriver tidningen Dagens Nyheter.
I morgon, tisdag, ska arbetsgivarna
och sjuksköterskornas fackförbund,
Vårdförbundet, träffas och prata.
De ska försöka komma överens om
nya löner till sköterskorna.
0 kommentarer
Inga kommentarer.