Sverige

Utländska studenter måste betala i Sverige

Alla som kommer från ett land utanför
Europa och vill studera i Sverige måste
betala. Det har regeringen bestämt.

8 000 studenter från länder utanför
Europa studerar i Sverige. De flesta
kommer från Asien. Hittills har de inte
behövt betala något för sin utbildning.

Från och med 1 januari 2010 införs en
avgift. Utbildningarna kommer att kosta
olika mycket beroende på hur dyra
de är. De studenter
som är duktiga och inte har råd att betala
kan söka ett stipendie. Det betyder att
någon hjälper dem att betala utbildningen.

Sverige är ett av de få länder i världen
där det är gratis att studera. Enligt en
undersökning som Högskoleverket och
Svenska institutet gjort kommer många
utländska studenter att strunta i att
studera i Sverige om de måste betala
för sin utbildning.

Men Lars Leijonborg som är Högskole- och
forskningsminister i Sverige tror inte att
utländska studenter kommer att välja bort
Sverige.

– Ett mål är att avgiften inte ska minska
antalet utländska studenter i Sverige,
säger Lars Leijonborg.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera