Kultur
De sitte ri bänkarna i riksdagen och håller upp sina mobiler för att ta bilder. Längst fram syns Magdalena Andersson

Det kan bli Årets bild

Tävlingen Årets bild
har funnits i 80 år.
Tävlingen är för fotografer
som tar bilder till nyheter.

Bilder är viktiga för nyheterna.
Bilder berättar mycket
som ord inte kan.
Tävlingen vill visa att bilder
är viktiga för demokratin
och för yttrandefriheten.

Nu har juryn valt ut vilka bilder
som kan vinna pris.
Det är de bästa bilderna från år 2021.

Det finns elva olika klasser i tävlingen.
I klassen Årets bild kan
fotografen Stina Stjernkvist vinna.
Hon tog ett foto i riksdagen.
Det var när Magdalena Andersson
blev vald till Sveriges första
kvinnliga statsminister.

Den 17 mars får vi veta
vilka foton som vinner.
Jeanette Gustafsdotter är
minister för kultur i regeringen.
Hon ska dela ut priset
för Årets bild.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

11 kommentarer

  1. jag says:

    får dem har mobiler på jobet
    men i skolan får man inte har mobiler i skolan

  2. mikael says:

    hej 8sidor,
    en länk för att kola de andra bilderna, ja, nej ?
    för jag bryr inte mig om det är en kvinna eller en man på statsminister, det spellar ingen roll tror jag.

  3. Ousmane Nourrain Touré says:

    kanske min bild ska vara vinner, bilden innebär den som har tagit Magdalena Anderson där😀😃💛💙.

  4. mikael says:

    tack för länken, det saknade i nyheter.
    vet ni om vilket land hander foton med de militarerna och 2 kvinnor med roliga kläder ? jätte konstigt 😮

  5. Suha says:

    Sverige har globala kulturcentraför strålning och den svenska regeringen är intresserad av kultur,sport och nehetstävlingar,och som har kommit till Sverige kan veta dig mer om kulturarvet och den urbana vikten och kommer verkligen att bli förvånad genom de civilisationsframsteg som sverige nått

  1. Kommentera