Sverige
En hand stoppar in en burk i en maskin som pantar burkar.

Pant på burkar ska höjas

Folk i Sverige är bäst
i världen på att panta.
Varje år återvinner
vi 2,7 miljarder
burkar och flaskor.

Nu kanske vi snart
pantar ännu mer.

Företaget Pantamera
har ansvar för återvinning
av burkar och flaskor.
Nu ska de höja panten.

I dag får du en krona för
en tom burk läsk eller liten flaska
som du pantar.
Men senare i år kommer panten
att höjas till två kronor.

En stor flaska ger dig
två kronor i pant i dag.
Den panten ska höjas
till tre kronor.

Det tar tid att
ordna med ny pant.
Maskinerna där vi pantar
måste ändras.

De som gör burkar och flaskor
måste ändra sina etiketter
och förpackningar.

Men Pantamera säger att
den nya panten ska vara klar
om ett halvår ungefär.

Tomas Kjeller
är chef på Pantamera.

– Folk vet att det gör skillnad
för miljön och klimatet att panta.
Vi ser varje år att folk pantar mer.
Vi hoppas att höjningen av panten
gör att folk pantar ännu mer,
säger han.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

6 kommentarer

  1. Christerwahlgren says:

    Prisa gud här kommer
    Skatteåterbäringen
    Förhoppningsvis blir foök mer miljömedvetna

  2. lover says:

    😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔

  3. Elsebeth.frandsen@outlook.com says:

    Ok att vi ska panta mera men varför finns det inte pant i Spanien det är också ett EU land men det finns inte pant på burkar och PET-flaskor

  1. Kommentera