Sverige
De står bredvid varandra med flera mikrofoner framför sig.

Poliser ber föräldrar om hjälp

Det har varit över
30 sprängningar i år.
Så många har det aldrig
varit i Sverige på så kort tid.
De flesta har hänt i Stockholm.
Det säger poliserna.

Det är gäng med brottslingar
som spränger.
Men det är många unga personer
som spränger åt gängen.
De hittar varandra på internet.
Vissa som spränger
är barn under 15 år.

Poliserna har tagit fast 50 personer
i 25 olika brott med sprängningar.
Men de tror att våldet
kommer fortsätta.
Poliserna säger att det finns
väldigt många unga
som vill jobba åt gängen.

Därför ber poliserna
föräldrar om hjälp.
De vill att föräldrar
ska kolla efter saker
som ändras hos barnen.

Det kan till exempel vara att barnet
börjar prata på ett nytt sätt,
har nya kläder eller ny mobil.

– Kolla mest vad som händer
på internet för ditt barn.
Har barnet mer pengar?
Använder barnet nya appar i mobilen?
Vi måste alla hjälpas åt
för att barn inte ska dras in
i det här.

Det säger polisen
Hampus Nygårds.

8 SIDOR/TT

Polisernas tips till föräldrar

Poliserna ber föräldrar kolla
efter om något ändras för deras barn.
Det kan vara att

  • barnet ljuger
    eller verkar dölja saker
  • barnet börjar umgås med nya
    äldre ungdomar eller vuxna
  • barnet har nya kläder
    eller ny telefon
  • barnet slutar be om pengar
    eller verkar ha mer egna pengar
  • barnet skickar
    eller tar emot mycket pengar
    via Swish eller annat konto
  • barnet börjar ha två mobiler
  • barnet följer eller chattar
    med brottslingar på sociala medier
  • barnet laddar ner
    hemliga appar för att chatta,
    till exempel Signal, WhatsApp
    och Telegram
  • barnet pratar på ett nytt sätt
    eller tycker annorlunda
    än vad hen gjorde tidigare.

Vad tycker du om nyheten?

19 kommentarer

  1. Stanis says:

    allt detta sker på grund av regeringens mjuka beskydd och dess fullständiga passivitet. läskigt är i stockholm

  2. Luisa says:

    GLÖM DET!!! Vi var diskriminerad och svenska polis kan glömma min eller min mans hjälp!!! Här vi kan ser att alltid stämmer vad min man sade:” vänta,det kommer explosioner till Bunkeflostrand”! Han hade rätt-SOM ALLTID, vi vill absolut inte hjälpa och vi har orsak till det!!!

  3. Stig Fagerberg says:

    Dra in barnet bidrag o studiemedel,så hör föräldrar av sig till myndigheter,o undrar varför.

  4. Bafrin says:

    Nya orden att beskriva barn som är under 15 och gör brott getter barntroped

  5. Cirka says:

    Invandrare har för och nackdelar. Mer invandrare mer sprängningar.
    2010 mindre bott än 2020

  6. ANONYM says:

    1: chilla Lusia asså det e inte 100% att det är dig polisen frågar och varför blir du arg på 8 sidor och INTE polisen
    2: jätte tråkigt hoppas att polisen ( och NÅGRA föräldrar) reder ut detta

  7. pandapung2000 says:

    bror stora fyverkerier räknas inte som en bomb🥰🤠😴😔😤🤢😠😢🥳😂😃

  8. Murat says:

    Har försökt men det gick inte. Har ett son 14.år. en annan pojke 17 år, han följer efter min son bjuder grattis knark. Har gjort polisanmälan det hjälpte inte, har kontakt med hans rektor för att prata med föräldrarna det gick inte. Har flyttat.

  9. Pedagog says:

    Det är helt absurt men tyvärr var detta förväntat. Vårdnadshavare som låter sina barn vara ute efter kl. 21.00 en vardag eller efter 22.00 en helg, är ett tydligt tecken på att man gör saker en ungdom inte borde göra vid denna ålder.

  10. Pedagog says:

    När man lyfter saker med vårdnadshavare på ett positvt sett inom skola/fritidsgård/föreningsliv får man samma svar, är det bara “mitt” barn. De flesta vh tar inte emot hjälpen som erbjuds och blir chockade och arga när man gör en oros anmälan.

  11. Pedagog says:

    Lagen måste ändras mer föräldrar ansvar. Böter, vistelse förbud/utegångsförbud till de som är i riskzonen.

  12. KM says:

    Förlorat många vänner i detta Gäng Våldet, Hoppas det är över snart, ska på 8 st begravningar denna vecka, Det är så Absurt och Sjukt att förlora så många vänner på 3 År, 2023: 6st – 2024: 3st – 2025: 8st 💔 Må alla vila i frid, må Jesus Kristus vara med dom i det svåraste tiderna ❤

  13. mia says:

    är man 15 år så vet man vad som är rätt och fel.sen tycker jag att barnen ska uppfostras av föräldrarna.

  1. Kommentera