Sverige
En nalle sitter mitt bland många ljus.

18 unga förlorade förälder

Det är 18 barn eller unga personer
som har förlorat en förälder
i skjutningen på
Risbergska skolan i Örebro.
Det berättar Sveriges Radio.

Skjutningen hände förra veckan.

Ungefär hälften av dem
är barn som går på förskola eller skola.
Den yngsta är ett år.
Den äldsta personen
är ungefär 30 år.

Det var sju kvinnor
och tre män som dog.
De bodde alla i Örebro län.

En av kvinnorna som dog levde
ensam med sina tre barn.
Kvar finns barnen
och deras släktingar.

Personal i Örebro kommun
gör sig nu redo att möta de barn
som ska börja skolan igen.

– När barnen kommer tillbaka
ska vi prata mycket med den
andra föräldern eller annan
vuxen som tar hand om barnen.
Vi ska fråga om hur de vill
att vi ska hjälpa dem.

Det säger Katarina Arkehag
som har ansvar för kommunens
förskolor och skolor.

8 SIDOR/TT

De dog i skjutningen

Sju kvinnor och tre män
dog. De var i olika åldrar.

  • En kvinna var 32 år
  • En kvinna var 38 år
  • En kvinna var 46 år
  • En kvinna var 52 år
  • En kvinna var 54 år
  • En kvinna var 55 år
  • En kvinna var 68 år
  • En man var 28 år.
  • En man var 31 år.
  • En man var 48 år.

 

Ljus, blommor och en flagga.
Blommor, ljus och en flagga utanför Risbergska skolan i Örebro. Där hände skjutningen. Bilden är från den 8 februari. Foto: TT

Vad tycker du om nyheten?

19 kommentarer

  1. Luisa says:

    Det är jättesorgligt!!! Jag funderade på natten att jag vill undbika läsa 8 sidor som vanligt men senare tänkte jag att jag ska läsa som vanligt från måndag till fredag…när ni gav ut artikel, just nu? Stackars dem! Hela händelse förstorde hela Sverige! Vad synd!💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜

  2. Luisa says:

    18 hjärta från mig till dem! Det är katastrof! Deras föräldrar kunde leva faktisk…när ska bli begravning? Vill de visa begravning i tv?

  3. Anonym profil says:

    Hej vi beklagar sorgen
    Vi stycket att ni ska inte vara rädda
    Vi står på er sida
    Tack för oss
    Anonym brev ✉️

  4. Lukas says:

    Jag blir så ledsen när jag hör att barnen blir ensamma 😭😭😭😭😭😭😭😭😭

  5. elton says:

    beklagar jätte mycke så ledse hoppas dom mår bra med jesus och villa i frid alla som försvan så ledsen vad hender sverge

  6. Sorgen says:

    En stor sorg för de som dog det är något som aldrig får hända men som händer ändå 😭

  7. Anghelina says:

    Jag kan inte beskriva en sån situation det är fruktansvärt ont på hjärta. Gud välsigna är . Stor kramar för alla åttonde barn ♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

  8. sorry says:

    jag är ledsen hoppas gud blir glad❤🧡💛❤💚💙💙💜🤎🖤💞💕💔

  1. Kommentera