Sverige

Bildgalleri

  1. Prinsessan Ines Marie Lilian Silvia. Foto: Prinsessan Sofia/Kungliga Hovstaterna
  2. Prinsessan Sofia och prins Carl Philip har fyra barn. Foto: Pontus Lundahl/TT
  3. Kronprinsessan Victoria bredvid kung Carl Gustaf när kungen sa fel namn. Foto: Christine Olsson/TT

Den nya prinsessan heter Ines

Prinsessan Sofia
och prins Carl Philip
har fått en dotter.
Det är deras fjärde barn.

Barnet föddes i fredags
på sjukhuset i Danderyd
utanför Stockholm.

På måndagen
berättade kung Carl Gustaf
vad flickan ska heta.

Det hände på Stockholms slott.
Många journalister var där
för att berätta om vilket
namn barnet ska få.

Men kungen sa fel namn först.
Han råkade blanda ihop några bokstäver.
Han sa att barnet ska heta Inse.
Men barnet ska heta Ines.

– Kungen är jätteledsen
att han sa fel.

Det säger Margareta Thorgren
som jobbar för kungen.

Kungen fick veta vad
barnet ska heta strax
innan han skulle berätta det.

– Det är lätt
att läsa fel,
säger Margareta Thorgren.

Barnet ska inte bara heta Ines.
Hela namnet ska vara
Ines Marie Lilian Silvia.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

22 kommentarer

  1. Luisa says:

    UF -grattis! Men fråga är vem ska flicka en vacker dag representera??? Lycka till till hela familjen!!!🥰❤

  2. anonym says:

    Livet förnyas med era , nykom lingar، ni är livet med dess med glädj eämnen och renthet . Glädje och lycka till de nyankommande..

  3. Anonym says:

    Tro mig Ers Majestät!
    Det är vanligt att säga fel. Jag gör det tusen gånger om dagen kan jag säga. Det är inte ovanligt. Alla gör det.
    Vem håller med?💓😀

  4. Lia says:

    Ååh jag håller med Anonym♥️
    Kungen, alla gör sådant. Lyssna inte på andra som retar eller skrattar.
    Du är alltid bäst som du är.♥️😀

  5. Larry says:

    Kungen har väl dyslexi då
    kastar man om bokstäver utan att man märker något.
    Men pressen skall väl gotta sig i detta,man behövde inte ens skriva det för pressen vet detta.

  6. Pia broström says:

    Grattis till hertigparet av värmland och lilla prinsessan ines hälsningar från Säffle

  7. Luisa says:

    Vad fin! Hoppas att hon har bra öde! Hoppas att hela familj är frisk!😊🥰

  1. Kommentera