Sverige
Sveriges riksdagshus.

Fängelse för planer om terror

Två män från Afghanistan
blir straffade av en domstol
i Tyskland.
Männen bor i Tyskland
men planerade att göra
en attack i Sverige.

De tänkte attackera
Sveriges riksdag i Stockholm.

Männen hade kontakt om det
med en grupp terrorister i Afghanistan.
Gruppen heter IS Khorasan.

Männen ville göra attacken
som hämnd mot människor i Sverige.
De gillar inte att det är tillåtet
för människor i Sverige
att kritisera religionen islam
och bränna koraner.

Männen blev stoppade
när de planerade attacken.
Nu blir de straffade med
fängelse i ungefär fem år var.

Det säger en domstol
i staden Jena i Tyskland.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

23 kommentarer

  1. Rafida says:

    Om varje brottsling hade utvisats till sitt land, skulle dessa brott inte ha hänt. Du borde utvisa dessa brottslingar omedelbart

  2. birgitta says:

    men gud vad läskigt, det här måste jag berätta för alicia, och anne-sofi!

  3. Mia says:

    Tur att dom åkte fast lås in ordentligt och släpp aldrig ut.dessa män ska aldrig gå fria.

  4. anonyom says:

    Måste vi veta hur detsivilsociala är skappatoch grundade och upprätthålls .
    Med till prosessiva sivilisociala .

  5. .... says:

    Dem gör fel men är är inte bra att bränna någon religions heligbok😔😔😔😢😔😢😔

  6. anonym says:

    vad skall vi tala o. detta principer och slogrna som vi behålla på .och okunnat vi begränsera oss våra gränser och ta fast på de inte tjänster att inkomma vårt land .tullen,pliktigt säkerhet ,gränseers vaktarna en olikakassiet folket måste delta ut att hålla sverige ett frisk land.

  7. Katrin says:

    Det är läskigt att sådana får skydd i Europa och får en chans för ett bra och tryggt liv, men sen blir ett hot mot vårt samhälle.

  8. Svea says:

    Nämen vad hemskt att vi får säga vad vi vill i Sverige och tro på vad vi vill.

  9. G1ocatore says:

    😤 Det är inte deras fel att Sverige bränner koranen. Jag är själv från Afghanistan och jag är muslim. Om Sverige skulle ha stoppat dem som hade brännt Quranen skulle inget av detta hänt. Jag är it med terririterna medn jag är hellre inte med Sverige och Europa😤

  10. Göran says:

    vad har hänt med sverige det var ju helt bra mina tider nu har det förstörts jag vill inte mer ut med dom hära nu måste jag berätta för bengt och birgita

  1. Kommentera