Sverige
Poliser står utanför huset

Fyrverkerier blir bomber

Förra året var det
129 sprängningar i Sverige.
I januari i år var det
35 sprängningar.

Det är ofta brottslingar i gäng
som spränger.
De verkar ofta
använda starka fyrverkerier
och smällare när de gör bomber.
Det säger poliserna.

Poliserna tror att
fyrverkerier har använts
i ungefär hälften av sprängningarna.
Fyrverkerier är lättare att få
tag på än dynamit.

Det är fyrverkerier som går att köpa
i vanliga affärer
i andra länder i Europa.

Poliserna i Sverige pratar
med poliser i Europa
om hur det ska bli svårare
att köpa fyrverkerierna.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

15 kommentarer

  1. Robert says:

    Jag har älskat fyrverkerier ända sen liten. Men som vanligt lär väl myndigheterna ta bort dom också. Verkar som att allt som är nöjsamt ska förbjudas.fy fan.

  2. JR says:

    Varför inte förbjuda allt när man ändå är igång , angående djuren hur gör ni när åskan går förbjud den också.

  3. حمد حسين المصري says:

    Människor i Mellanöstern vill se samma fyrverkerier som i vårt land😀😀

  4. mia says:

    åskan varar inte så länge.men fyrverkerier hör man redan 2 veckor innan nyår och 2 veckor efter.

  5. Christina Rosberg says:

    SJÄLVKLART ATT FÖRBJUDA FYRVERKERI för privatpersoner.
    Skall endast få ske i kommunalt regi och i STÄDER. Hästar skadar sig när dechör rektor och smällare. Vår häst skadade sitt öga När hon i skräck försökte ta sig ur sin box då det smällde i massor utomhus där vi bodde på landet. Vilket IDIOTI !!!

  6. PidgeyHeart says:

    Men det går väl bra att ha fyrverkerier på nyår??? Jag tycker att de är vackra. Ja jag vet att de skrämmer djuren : (

  1. Kommentera