Sverige
Han står utomhus och tittar in i kameran. Vi ser hans ansikte. Han är blek och ser allvarlig ut.

Han är misstänkt för morden

Rickard Andersson
är den man som är misstänkt
för att ha dödat och skadat människor
på skolan i Örebro.
Det säger en åklagare.

Morden hände i tisdags vid lunch.
Rickard Andersson gick då in
på Campus Risbergska skolan
och började skjuta mot människor.

Tio personer dog.
Minst sex personer blev skadade.
Sedan sköt han ihjäl sig själv.
Det misstänker poliserna.

Det som är känt om mördaren
är att han bodde ensam
i en liten lägenhet i Örebro.
Han var 35 år.

Poliserna säger
att den misstänkte mördaren
inte varit straffad
för något brott tidigare.
Han var inte heller med
i något gäng.

Men han hade tillstånd
för att ha vapen.
Han hade fyra vapen
som jägare får ha.

Poliserna undersöker fortfarande
varför han gick in i skolan
och mördade människor.

För några år sedan
var Rickard Andersson
själv elev på skolan.
Han läste kurser på Komvux.
Men han fick inte godkända betyg
i alla ämnen.

På Campus Risbergska skolan
går många människor
som är födda i andra länder.
Det är inte klart
om Rickard Andersson var rasist.

Poliserna säger att de hittills
inte har hittat bevis för
att den misstänkte mördaren
dödade människor
för att de kom från andra länder.

8 SIDOR OCH TT

Detta är känt om den misstänkte mördaren
  • Rickard Andersson
    har varken haft jobb eller lön
    de senaste tio åren.
  • Han hade ett annat namn som barn.
    Men han bytte namn
    för några år sedan.
  • Människor som kände
    Rickard Andersson
    har sagt att han var
    annorlunda redan som ung.
  • Efter mellanstadiet
    slutade han att prata
    med andra i skolan.
    I högstadiet var han
    bara för sig själv.
    Det har klasskamrater sagt.
  • Han gick ut högstadiet
    utan att få godkända betyg
    i något ämne.
  • Han gick individuellt program
    efter högstadiet.
    Men han fick bara godkända betyg
    i några ämnen där.
  • Han var själv elev på
    Campus Risbergska skolan
    för några år sedan.
    Han läste kurser på Komvux.
    Men han fick inte godkända betyg
    i alla ämnen.

Vad tycker du om nyheten?

42 kommentarer

  1. Koko Arswe Ukongo Labrde Tosla says:

    JAG BLIR EN ARG KOLLA HÄR😭😭😭😭😭😭😭😭💔💔💔💔💔😤😤😤😤😔😔😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡

  2. rio är chill says:

    villa i frid till dem som dog😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

  3. PidgeyHeart says:

    Undrar om han sköt dem för att han försökte få upp sina betyg men lyckades inte så han blev frustrerad och tog ut sin ilska på att döda folk?

  4. Luisa says:

    Alltså jag tror att det var snäll människa som blev galen senare! Har ni hans födelsedag för att jag kan studera hans horoskop??? Jag är nyfiken…om vi har hans födelsedag datum så vi kan får mer information om honom! Vad säger hans granne?

  5. kanske vilgot says:

    Hur kan man vilja göra så här jag tror måste ha bråkat med någon på den där skolan så blev han sur och gick dit och skapade trubel.

  6. Jordan Kasson says:

    Regeringen måste också titta de kriminella som är gömda i myndigheterna AF och FK.

  7. Ujj says:

    Eftersom han själv inte är en bra elev, hatar han sina klasskamrater som är bra elever.

  8. NK says:

    Om han är en jägare, då måste du fråga hans gemenskap, kollegor, var arbetade han?
    Vilka är hans föräldrar?
    Varför hade han 4 vapen och dåliga betyg i alla ämnen?
    Eller är detta Breivik nummer 2?
    Var han medlem i någon stängd klubb?
    Varför hände detta mot bakgrund av en skärpt migrationspolitik?
    Vad kan detta betyda generellt?

  9. anonym says:

    maniskan och samvetenhet.och vad kallas en kraftigaste ledadare vi måste vi oss att vi oss vara.mer väldigt serious och tänker sig att där finns det straff och ska vi revoser på hur det går vidare med till limpligt situation i konstigt socialla i vårt samhället.

  10. anonym says:

    av jordär vi kommen,till liv skall vi åter varda .dagliga har gått en dag för att komma annan andra dag .det försätter ingen hon bryer sig på någon .

  11. Hubert Berghaus says:

    Salwan Momika var kristen, kämpade mot IS och sympatiserade med Sverigedemokraterna. Hämnd för Momika kan vara motivet.

  12. Trönninge skolan says:

    Detta är inte okej politiker ni måste göra nåt för varje år skjuts hundra tals människor och sen är gärningsmannen så feg och mår nog inte så bra och då skjuter man sig själv de e sååååååååååååååå fegt😢😭💔😤

  13. This is not okej says:

    Fyyyyyyyy vad hemskt😭💔 Beklagar de som kännde de som dog.💔😭

  14. This is not okej says:

    Men Sverige ska ju kallas hem men aså om de fortsätter såhära då e de inte ett bra hem😭 Detta kanske händer i Amerika hela tiden men Sverige de ska vara ett hem💔

  15. Nova trönninge skolaaaaaaa says:

    det är så sorgligt att folk gör så här. INTE SKIBIDI!!!

  16. Anonym E says:

    Hindrar varför han gjorde så hemsk sak😢😔😢😔😭😭😭😭💔

  17. Mia says:

    Vi måste vara rädda om varandra, visa lite kärlek och omtanke .hat skapar bara hat

  18. Anonym says:

    Han viste att vi är United Sweden men
    Frågan är varför han skjutit oskyldiga människor?

  19. Bashi Warsame says:

    Jag hoppas att han får sin straff och poliserna hittar den som mördade oskyldiga människor

  20. älskare says:

    när tusan blir det fred här i värden???❤❤😭😭😭😭😭😭😭😭

  21. Sök Juli furulind sylven GBK says:

    RIP Vila i fred
    😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮

  22. Luisa says:

    Den sista kommentar är inte min-från klocka 8.12 så att ni vet! Jag vaknade precis-jag undrar om motiv-han är vacker ung man och hela sak är konstigt! Hur mår journalister på 8 sidor?

    1. 8 Sidor says:

      Hej Luisa.

      Vi har tagit bort den kommentaren.

      Vi mår bra. Hur mår du?

      Vänligen,

      Anton, 8 Sidor

  23. Luisa says:

    Jag mår dåligt faktisk-men jag kämpar! Vad bra att ni mår bra-vad härligt! Jag känner inom mig djup sorg…jag skickar två fina låt med budskap: KAREL GOTT_BUDME SI VZACNI; Orhan gencebay -BATSIN BU DUNYA! Jag önskar er att positiva nyheter kommer! Häsningar M

  1. Kommentera