Sverige

Bildgalleri

  1. Abdullah Altameemi tänder ljus vid skolan där minst elva personer dog på tisdagen. Foto: TT
  2. Tända ljus på platsen. Foto: TT

Många är ledsna

Folk är ledsna och chockade
efter skjutningen
på en skola i Örebro.
Många har tänt ljus
och lämnat blommor vid skolan.

En av dem är Abdullah Altameemi.
Han tände ljus
på onsdagens morgon
dagen efter skjutningen.

Minst elva personer har dött
efter att en man sköt
på Campus Risbergska skolan.
Där finns utbildningar för vuxna, Komvux
och SFI, svenska för invandrare.

Tre kvinnor och två män
får vård på sjukhus.
De har allvarliga skador från skott.
En sjätte person får också vård
men har inte skador av skott.
De är alla över 18 år.

Poliserna undersöker nu
varför det värsta massmordet
som hänt i Sverige kunde hända.
Aldrig har så många människor
blivit dödade samtidigt.

Poliserna är oroliga över rykten
som sprider sig på internet.
De vill att folk inte ska sprida
information om de inte vet
att den stämmer.

De flesta skolor i Örebro
har öppet som vanligt.
Men Komvux i Örebro
har stängt resten av veckan.

Kommunen hissar flaggan
på halv stång.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

27 kommentarer

  1. Luisa says:

    Alltså barn och vuxna kan växa i bra samhälle…det går inte så vidare…🙂💜

  2. Ni behöver inte bry er om mitt namn says:

    Vem gör så alltså är man dum i huvudet eller. 😠😭❤💔

  3. Vine says:

    Hoppas det aldrig blir så igen i andra skolor.
    Var säker från någon du inte känner!

  4. Sayka says:

    Synd. Jag tycker att det är hat mot invandrare. (SDs hat mot invandrare triggar det eller hur?…)

  5. anonym says:

    Väldigt tragiskt att flera eller många personer döda och skadade .Jag tror att det är fel på systemet. Vissa bland annat svenskar dessa personer har inget jobb, inga inkomster , mår psykiskt dåligt får inget hjälp från staten .Och det finns grovt kriminella här i Sverige , som allt handlar om dem. Alla resurser , pengar går till de.

  6. Sahra says:

    Sayka:
    Det går inte bara invandrare på Komvux. Det går även etiskt svenska personer.
    I artikeln står det att vi inte ska spekulera, vi ska inte gissa. Vi ska vänta på svar från polisen.

    SD sprider hat, absolut.
    Nu vet vi inte och ska inte gissa.

  7. Luisa says:

    Alltså jag gillar ingen-men att döda någon -det är för mycket…det går inte så vidare…vad är meningen med livet???

  8. mia says:

    jag tror inte att det har med Sd att göra.vi får vänta på mer info om det som har hänt. tråkigt att många dog .

  9. Muh says:

    Aftonbladet skriver att han hade psykisk problem från länge sen men frågan är att hur fick han 4 rifel

  10. Anonymous says:

    Tragiskt. Vi har senaste 15 år sämre vård, psykiatri vård som inte fungerar , vi har många som ensamma. Vi har fått hög arbetslöshet och mycket rasism. Och vi tillåter folk köpa vapen lagligt.

  11. King H says:

    Det var fler människor som dog. Det var runt 11 eller 12 människor och även gärningsmannen är en av dem som dog. Det kan också vara mer än så. Så Tragiskt. 💔

  12. Anonym E says:

    Min pappas jobbarkompis hennes bar fick inrymma i området hon sa att det var läskigt.😔😔

  13. Anonym E says:

    Stakas de vuxna.
    Varför har vi ens vapen det har ju förstört väldigt mycket 😔😔

  14. Luisa says:

    Jag är ledsen att jag lever här faktisk! Jag trivs inte i Sverige! Hoppas att samhälle kan förbättra saker att alla mår bra! Jag gjorde det inte vätte åtminstone…köpa inte blommorna och ljus, döda är döda.tyvärr, det finns många som har inte råd med maten…😢

  1. Kommentera