Sverige
Ett inramat foto på Salim Iskef mitt i havet av ljus och blommor för dem som dött. Salim ler på bilden och tittar in i kameran. På fotot hänger ett litet kors i en kedja.

Salim dog i skjutningen

Förra veckan blev tio människor
dödade i skjutningen
på Risbergska skolan i Örebro.
Salim Iskef var en av dem.

Hans familj är mycket ledsna.
De har svårt att förstå
att det har hänt.
Det berättar Salims moster, Nadia Deeb.

– Varje dag väntar Salims mamma
på att han ska knacka på dörren,
säger Nadia Deeb.

Salim Iskef var 28 år.
Han kom från Syrien
till Sverige för några år sedan.
Han studerade på skolan
för att bli undersköterska.

– Han kom till Sverige
för att få ett bättre liv.
Han både jobbade och studerade.
Så helt plötsligt försvinner allt,
säger Nadia Deeb.

Innan skjutningen hade han
köpt ett hus tillsammans med sin flickvän.
De planerade att gifta sig i sommar.

– Han var så duktig.
Han tyckte om att hjälpa
andra människor.
Han drömde om att gifta sig,
säger Nadia Deeb.

Efter att Salim blivit skjuten
hann han ringa två samtal
innan han dog.
Ett till sin mamma
och ett till sin flickvän.

– Han sa att han blivit skjuten.
Mamman och flickvännen
gick direkt till skolan,
men de fick inte gå in för poliserna,
säger Nadia Deeb.

Förra veckan var det
en minnesstund för Salim Iskef
i kyrkan Sankta Maria i Örebro.

Prästen Jacob Kasselia berättar
att många som varit med om
skjutningen kommit till kyrkan
för att hedra dem som dött
men också för att själva få tröst.

Han säger att många är
oroliga och rädda.
Men de är också arga.

– De är arga över att det här
har hänt en så ung kille.
Salim tog hand om sin mamma,
sin syster och sin flickvän.
Han hade många drömmar.
De släcktes på en sekund,
säger prästen Jacob Kasselia.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

14 kommentarer

  1. Luisa says:

    Vad synd! Synd om honom och hans familj! Vi hade en vaktmästare in Homs-han hette också Salim! Uf! Jag orkar inte mer…

  2. Amir says:

    Må Gud ge tålamod till familjerna och alla släktingar till dessa oskyldiga offer, och må de betrakta oss som deras partners i denna hjärtskärande sorg!💔💔💔😭😭😭

  3. mia says:

    så så beklagligt. unga fina människor som hade livet framför sig. må han vila ifrid. tankarna går till hans familj.

  4. tina says:

    Den här typen av problem måste lösas i grunden För ett dussin år sedan hände sådana saker aldrig, och eleverna behövde inte oroa sig för säkerheten.Det här är inte en vapenfråga, det är inte en skolfråga, det är inte en säkerhetsvaktsfråga, vi måste hitta grundorsaken,För ett dussin år sedan, om du lämnade din cykel utanför, skulle ingen stjäla den

  5. Caroline says:

    😭😭😭😭vad synd om Sverige som fick chock om otrygghet och jag är rädd nu när min dotter eller jag skulle komma till skolan eller inom stad.

  6. Dannis says:

    Det är så svårt för svenska folk att få välfärd, men det är naturligt att flyktingar och hela deras familj får välfärd.

  7. ??????????????????????? says:

    Det är synd för deras fereldrar 😭💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔😭😢😢😢

  8. Luisa says:

    TINA -den tiden gick förbi…min man bärättade att någon stjäl hans penna och nu solglasögon också…berättade…sorry, jag klarar inte tänka ordentligt!😮

  9. Frostbiten älskkaren says:

    Rip till dj Khaled han var min favoritartist 😭😭😢😢😢❤💔🖤🧡

  1. Kommentera