Sverige
Flaskor med Coca cola åker på ett band i en fabrik.

Folk slutar köpa saker från USA

En grupp på sajten Facebook växer.
Gruppen heter Bojkotta varor från USA.

Det är en grupp för folk i Sverige
som inte vill köpa saker från USA.
Folk i gruppen ska bojkotta
saker från USA.

Just nu är över 52 tusen personer
med i gruppen.

Många har gått med i gruppen
de senaste dagarna.
De har gått med
efter bråket som var
mellan USAs ledare Donald Trump
och Ukrainas ledare Volodymyr Zelenskyj.

– Det känns viktigt att göra
något nu när USA
har fått Trump som president,
skriver en person i gruppen.

Folk i gruppen tipsar varandra
om vad de kan köpa
i stället för att köpa saker
från USA.

De som är med i gruppen
måste stå ut med att platsen
för gruppen, sajten Facebook,
är från USA.
Det säger de som startat gruppen.

Gruppen tycker att demokratin
i USA minskar.
De vill visa att de
tycker att det är fel.

I flera andra länder i Europa
har det också startat
grupper för folk
som vill sluta köpa saker
från USA.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du?
Är det bra eller dåligt
att sluta köpa saker från USA?

Vad tycker du om nyheten?

75 kommentarer

  1. Luisa says:

    NONSENSE! USA förtjänar inte att blir straffad oavsett om president Trump är dåligt eller bra president! Folk där har det svårt också-många förlorade hem i brand eller storm och det är faktisk synd att de tycker så…det är 300 miljoner underbara människor som bor där faktisk…🥰❤

  2. . says:

    Och vi måste visa Trump att han inte kan ha hur höga tullar som helst.

  3. Oskar says:

    Hälften av de “underbara” väljarna i USA tror att Europa vill förstöra USA. Hälften av de “underbara” väljarna bryr sig inte om att människor i Ukraina dör för sin frihet. Hälften av de “underbara” väljarna tycker att Ryssland kan göra vad man vill med Sverige.

  4. Luisa says:

    Du har inte rätt Oscar! De har en annat tänkesätt än vi…USA gav medborgarskap till många människor ocj räddade deras liv…en av de är Milos Forman…🤠😎

  5. Patrick R says:

    Den delen av folket kommer tt känna av den den andra delen får lida. Sen kommer det som alla kanske inte tänker på. Det är alla som exporterar till usa oavsett Ikea eller bmw eller råvaru industrin som kommer få dystra dagar. Trump har suttit sen januari och vi är inne i mars. Tänk på hur lång tid han har kvar.

  6. Cissi says:

    Tänk vad lustigt att så många hatar den enda som pratar om fred,, hjärntvättade människor som slutat tänka själva, vi har tullar mot USA, varför får dem inte göra likadant mot Oss,,,

  7. Peace says:

    Trump förstår inte diplomatiska kanaler. Han beundrar utmaningar och hårt prat.

  8. Nisse Muhammedsson says:

    Håller med Cissi. Både Putin och Trump borde få fredspriset. Det är dom enda riktigt kärleksfulla demokratiska värdiga fredsälskarna, alla andra är hjärntvättade krigsälskare, fy! För mkt okunskap o fördomar bland folk, ondska är faktiskt bra!

  9. Tina says:

    Trump vill ha fred och
    tycks vara den ende som vill det. De som bojkottar amerika bör omgående sluta använda fb, X, Google etc.

  10. Inte liberal says:

    Trump och USA vill inte betala mer för kriget i Ukraina! Den enda anledningen till att Ukraina kan fortsätta kriga är på grund av USAs bidrag.
    Varför är detta så svårt att förstå?
    Ukraina kan helt omöjligt besegra Ryssland.
    Vill ni att vi i Sverige skall skicka soldater?
    Trump vill ha fred, det vill inte Europa, märkligt…

  11. Mietta says:

    52 tusen som redan blivit manipulerade och hjärntvättade av media. Otroligt!

  12. Pump says:

    Usa har redan skrivit under ett avtal om säkerhet för Ukraina 1994. Det bryter de mot.
    Ryssen har skrivit på samma avtal.

  13. Mikael Karlsson says:

    Mycket bra sätt att stödja demokratin i USA, den demokratiska rörelsen där behöver allt stöd de kan få. Finns det klistermärken att beställa med detta budskap som man kan klistra på amerikanska produkter i butikerna? Vad det gäller Tesla så borde det organiseras som I USA med protesterande utanför showrum i Sverige.

  14. Kerstin Eidevåg says:

    Jag vill gärna gå med i gruppen, sökt på Facebook men hittar den inte

  15. Sverige stolt says:

    Jättebra, jag tycker att jag ska också gå med i gruppen.

  16. Magnus Isaksson says:

    Jävla dumheter, de är arbetarna i USA som är förlorarna på det här. De har det redan svårt efter Obama sålde ut alla jobben till Kina och Mexico.

  17. MickeMek says:

    Varför inte bojkotta facebook och X istället?
    Det skulle vara en välgärning för många..

  18. Pump says:

    Trump är en skojare utav rang. Vad är det som säger att han (USA) kommer att följa ett nytt avtal?
    USA har som sagt redan ett avtal med Ukraina om säkerhet vid invasion.

  19. Eric says:

    Jag håller med pomp d
    Det finns redan avtal med Ukraina som gällde av rustning av kärnvapen som Ukraina befogade efter Sovjets fall garanterade Usa samt Ryssland Ukrainas säkerhet 1994 båda skrev under avtalet som dem sviker nu hur kan man lita på dessa?

  20. Joakim Öberg says:

    Det är osmart…

    Vänta bara tills USA slutar köpa bilar från Europa, då blir det inte kul… men vad bryr sig dessa bojkottare om det… dom befinner väl sig redan i “a world of shit”

  21. W says:

    Tror att USA bryr sig inte om det! Om de köper inte saker från USA kommer USA att bli svårt?

  22. Tove says:

    Donald trump Är Inte Klok Han Borde Inte Ha Varit President Överhuvudtaget Och Det Där Med Den Facebook Gruppen Så Ska Man Inte Lita På Sånt Strunt Rent Nonsens

  23. Logiskt says:

    Det är Amerikanska folket som är korkade som röstar fram korkade presidenter.

  24. Bosse says:

    Tusentals människor kommer att dö pga Trump leker stor Boss.vet usa vad hans beslut resulterar i?

  25. Gunilla.Göthfelt says:

    Tycker att det är bra, Har redan hållit på ett tag

  26. Claws says:

    Luisa. Oskar har faktiskt rätt.
    Det goda USA gjort är historia. Det som händer nu är 100% brunhöger

  27. Erik says:

    varför vill folk ta bort coca-cola från usa jag tycker om usa 😤

  28. Peter says:

    Dåligt eftersom Trump är en bra president som vill ställa saker till rätta.

  29. Bebi Peggy says:

    Jag tänker i alla fall inte bojkotta varor från USA. Det gäller både mat och kläder. Tänker heller inte sluta lyssna på musik som framförs av en amerikansk artist. Byxorna jag har på mig idag är förresten av ett amerikanskt märke, även om de är tillverkade i EU. Ett par svarta jeans från Lee.

  30. Lina says:

    Vi får inte glömma att USA tog in en massa höga nazister från andra världskriget så att de slapp ställas inför rätta i Tyskland. En annan sak är att europeerna som kom till Amerika för ett par hundra år stal landet från indianerna. Sedan dödade de alla deras bufflar så att de svalt ihjäl. Nu sitter de i reservat och mår mycket dåligt.

  31. Joe says:

    Det Finn’s en app som heter “Goods Unite Us” som börjar bli popular I USA för att göra inköp från företag som inte stöder Trump.

  32. Tommy Håkansson says:

    Varför är USA med i NATO och alla baser i Europa som USA har borde stängas

  33. Z says:

    Bla bla bla, USA är bäst och få bestämmer i hela världen ändå

  34. Kim. says:

    USA är bakom nästan alla kriget I världen. Jag själv är från USA.
    Och jag tycker inte om vad USA gör mot andra länder.

  35. Independent says:

    Hjärntvättning i stor skala pågår på alla media i Europa. De är rädda att konservatismen växer här med. Donald Trump är den bästa presidenten USA haft de 30 åren jag känner till. Han är kontroversiell men han har sagt det han gör nu i mer än 40 år. Video om dessa finns. Demokraterna har belånad staten på sån nivå som man riskera konkurs.

  36. ole says:

    Jag bojkottar McDonalds mat och Coca Cola! Svensk mat är bäst och dryckerna är hälsosamma!

  37. Anonym says:

    USA är bra land men frågan är vem som är ledare i usa ? 2025 är ingen bra ledare i hela världen just nu

  38. Tommy says:

    Trump kommer väl att förlänga sin tid på posten till livslång det har han ju lärt sig av Putin och han i Kina så blev USA en diktatur

  39. Bo Emanuelsson says:

    Winston Churchill sa nej till hitlerTrump sa ja putin// hitler????.

  40. Luisa says:

    Jag vet att indianerna var dödade…vad synd…men oavsett vad jag vill inte sluta köpa saker från USA…jag har neutral relation till USA …men även jag har orsak att blir arg på de…det var Amerika som förstörde Syrien…men att inte köpa saker är dum gjord,folk där lider också…

  41. Bo Larsson says:

    Hur kan folket rösta fram en diktator, narcissist och psykopat . Undvik allt amerikanskt

  42. HÅKAN LÖNNBERG says:

    Mycket bra initiativ. Jag tycker att man skall bojkotta Amerikanska varor

  43. Johan says:

    Tycker det är tragiskt att det är folk som försvarar Trump på denna tråd.
    Tror tyvärr inte vi blir av med diktatorn i Washington han kommer se till så att han får sitta kvar livet ut, som Putin.
    Synd att dem bara träffade örsnibben.

  44. Tom Eklund says:

    USAs president Trump har allierat sig med Putin mot Ukraina och mot EU. 
    Trum äventyrar medvetet freden i hela Europa.
    Jag köper aldrig mera av de produkter som tillverkas/ägs av USA. Hoppas många av Europas 700+ miljoner invånare även gör det, då känns det ända i USA.
    SLAVA UKRAINI!!!!!!!!!!!!!!

  45. Britt-marie says:

    Luisa
    Du har rätt USA har gett många människor en fristad.
    Men nu ska 80 tusen fråntas sittuppehåls tillstånd och utvisat omgående för att följas av fler.
    Det är inget som jag är imponerad av.
    Varor från USA nej tack.

  46. Lisbeth Nagell says:

    Använd hudd.no istället för Facebook…om ni inte vill använda amerikanskt social media till bojkott usa!!

  47. Donald trump says:

    Synd att engelsmännen hadde så långt ditt..annars hadde det hetat britania nu….

  48. Jonas Karlberg says:

    Det är lögn att det var fred i världen när Donald Trump var President förut
    Det var krig i Syrien
    Sverige är det land i världen som har haft fred längst av alla nämligen i 200 år
    Då borde ju Sverige antingen vinna fredspriset eller åtminstone vara nominerad till det
    Trump är kriminell och korkad
    Slava Ukraini!

  49. Söderkis says:

    Vi är lite sena. Man borde ha bojkottat USA redan på 90-talet då de startade Europas första krig efter WWII i forna Yugoslavien eller 2002 då de folkrättsvidrigt invaderade Afghanistan senare Iraq Syrien Libyen.
    Men bättre sen än aldrig.

  50. Sebastian says:

    Svenskar är så hjärntvättade av media, Trump vill ha fred men det vill inte våra politiker i Europa. Eu styrs av värdelösa själviska feminister.

  51. Tim says:

    Trump är oförutsägbar. Varför? Ingen korrupt politik kan köpa honom.
    Trump rör om hela grytan. Innan det bli bra sen måste det vara/kännas sämre först.

    Till er som gå med i gruppen och tycker att ni är så korrekta. Var korrekt hela vägen. Använd andra sociala medier istället för amerikanskt? Använd kinesiskt eller whatever. Hyckleri!

  52. Pinkan says:

    Hur kan ett alternativ ens vara att Ukraina ska backa och inte backas?
    Hur kan fred vara att dem ska ge upp sitt land?
    Om Sverige skulle bli attakerat anser ni att lösningen ska vara att vi ger upp vårat land för att någon annan bestämt sig för att den vill ha det? Ukraina är väl det stora offert. Vilket land står på tur om Ukraina förlorar?

  53. Ström says:

    Helt rätt! Det enda Trump tar åt sig är Om USA förlorar i handel.

  54. Kryptotekniker says:

    Trump sitter i Putins knä Och Ukraina ligger på offeraltaret.
    Trumps alla utspel inom strategin MAGA slår hårt mot alla i omvärlden och även mot sitt eget folk. Bojkott likt den som Canada genomför är en viktig markering, vakna USA!

  55. Nawzad says:

    Det är skam för Donald Trump vänder ryggen mot Ukraina det är synd om ukrainska folket jag är glad det finns herr zilnsky ni ska komma ihåg putin är stalin

  56. Carl Göran Hede says:

    Sluta gå på bio på Filmstaden som ägs av ett Amerikanskt företag

  57. Katten says:

    Jag tycker att Trump borde sparkas från Nato asså han är elak och vill bara ha makt och det är helt rätt att bojkotta saker från USA!

  58. 8 Sidor says:

    Vi har tagit bort kommentarer som
    var hotfulla.
    Kom ihåg att du ansvarar för
    det du skriver här.
    Vi kan anmäla hot och hat till poliserna.
    Hälsningar 8 Sidor

  59. Björn says:

    Jag väljer att inte bojkotta.
    Allt för tröttande,att stå i affären och välja icke amerikanskt. Jag köper,äter och dricker vad jag vill.

  60. Kenneth says:

    Jag har alltid varit lojal och köpt varor från USA men sedan Trump tillträdde är allt förändrat! Vi har till och med bestämt att avboka årets semesterresa till USA.

    Efter 2028 när Trump försvinner kan det nog bli ordning igen men till dess köps inget från Amerika, tyvärr.

  1. Kommentera