Sverige
Hyreshus med många lägenheter.

Hyrorna blir mycket högre

I Sverige finns det
över en miljon lägenheter
som människor
hyr när de bor.

Nu är hyrorna
klara för år 2025.
Många hyror höjs
med nästan fem procent.

Den som betalar
8 000 kronor varje månad
får då en ny hyra
på 8 400 kronor.

De som äger husen
med lägenheter
har kommit överens
med organisationen Hyresgästföreningen
om de nya hyrorna.

Hyresgästföreningen jobbar för att de
som hyr lägenheter
ska ha det bra.

De senaste åren
har hyrorna höjts
mycket mer än tidigare.

Det har blivit mycket dyrare
att bo i lägenheter
som människor hyr.

– Det är många som
får kämpa för att få
alla pengar att räcka.

Det säger
Carl-Johan Bergström
som jobbar
på Hyresgästföreningen.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

19 kommentarer

  1. mia says:

    ja det blir inte så roligt i framtiden allt blir dyrt.hemskt många hamnar på gatan.

  2. Sofia says:

    Är det nåt som blev mycket billigare i Sverige? Snart ska vi bo tillbaka i grottor.

  3. Bebi Peggy says:

    Ännu mer elände. Men när de so: bestämmer höjer hyror och matpriser, så måste detta betalas med samma låga inkomst. Tidigare har jag haft ett grönt kort som gör att även tandvård räknads in i högkostnadsskyddet. Men det kortet har nu de som bestämmer dragit in för mig. Jag måste nu betala mycket för att besöka tandläkaren.

  4. Bebi Peggy says:

    Jag har försökt klaga på beslutet, men de har inte hjälpt. Regionen påstår att det finns ett elektroniskt kort som ger billig tandvård. Men det kortet gäller bara i Malmö. Och dit kan jag inte ta mig in längre.

  5. Ulla says:

    Skrämmande hur ska vi everleva, pengar kommer och försvinner 😡😡😡😡

  6. Fraser says:

    Regeringen borde fundera på vad som är viktigare: svenska folket eller vapen och krig.

  7. Bo Nilsson says:

    Ägarnas vinster på hyresgästerna,borde ej förekomma.Kontrollera ägarnas löner,förmögenhet,levnadssätt då förstår vi hur enkelt det är att roffa åt sig miljoner från hyres gästerna,med andras goda vilja.Detta är ecklgt,fy,fy på er makthavare!!!!

  8. Pelle som är insatt. says:

    Det skulle junkunna vara så att stygga fastighetsägare också har fått rejält ökade kostnader. Behöver ju inte betyda att det blir ökande vinster för att hyran går upp.

  9. Elena says:

    Många männickor ska bli tvungen att tänka om att flytta till billigare lägenheter😠

  10. Wakil says:

    Det är så sjukt att allting höjs med inte lönerna. Sveriges befolkning blir rånade på alla fronter

  11. Amir says:

    Vem vill veta vad som händer med lägenheten och att de blir dyrare, det är 30 % bara, så de flästa bryr sig inte, är ni koko i huvet eller.😠

  12. Julle says:

    Ser ut som om svenska språket är på väg att dö ut när man läser kommentarerna i tråden…..

  13. pea says:

    sverige har valt en regering vars politik grundar sig på en kapitalistisk ekonomi. Det betyder att man bygger samhället genom konkurrens och att göra vinster . Någonstans i leden ska pengarna ändå tas och i en kapitalistisk ekonomi är det de minst konkurrenskraftiga som betalar kalaset. Det är de människor som bor i hyresrätt. Ej lönsamma.

  1. Kommentera