Sverige
En vagn fylld med mat i en affär.

Maten kommer bli dyrare

Kaffe, choklad, juice
smör, olivolja och grönsaker.
Det är några saker
som har blivit dyrare
de senaste åren.

Många protesterar mot det.
De handlar inte
i stora affärer för mat
under vecka 12.

Folk tycker att det är fel
att företagen Ica, Coop, Hemköp
och Willys delar ut
mycket pengar till sina ägare
när priserna på mat är så höga
för vanliga människor.

Många tror inte att protester
gör någon skillnad.
Maten kommer
att bli ännu dyrare.
Det säger både forskare
och företagen för mat.

Det beror framför allt
på ändringarna i klimatet.
Bränsle, fröer och annat
som bönder behöver
blir också dyrare.

Det gör det svårare och dyrare
för bönder att odla mat.
Torka och översvämningar
kan göra att hela skördar
försvinner.

Sverige måste också
köpa in mat från andra länder
som inte svenska bönder odlar.

Johanna Hållén jobbar
på organisationen
Sveriges konsumenter.

Hon tycker att det är allvarligt
att priserna på mat
kommer fortsätta öka
de närmaste åren.
Hon säger
att de som har lite pengar
behöver hjälp.

– De som är fattiga
har det svårt redan i dag.
De handlar redan det billigaste.
De kommer att få det ännu svårare,
säger hon.

8 SIDOR/TT

Möte om priserna på mat

Vad tycker du om nyheten?

41 kommentarer

  1. Mamma Åsa says:

    Asså detta, världen behöver inte detta. Som en mamma tycker jag att detta
    är ohh varför. Jag tycker att man ska köpa mat på shein eller Temu. Bästa kvalite!!!!!!

  2. Mamma Åsa says:

    Eller nej köp inte från Temu eller Shein min dotter blev magsjuk så lyckligt💔💔💔

  3. Anno says:

    Kriget kostar mycket!!det är det så Ursula?varför ska vi betala?😠

  4. Bebi Peggy says:

    Jag får erkänna att jag numera äter oftast samma mat varje vecka. Det har blivit mindre med grönsaker. Det enda som jag tycker är billigt nu är pasta. Förra veckan sålde Coop tre askar pasta för 20 kronor. Jag passade på att köpa, eftersom det var pasta av känt märke.

  5. tralalero tralala says:

    Jag tycker att man inte ska höja priserna mer😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠🤠😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😤😠😠😠😠😠😠😠😤😠😠😠😠😠😠😠😠💛😭😭😭😢😢😢😠🥳🤠😢😔

  6. Steffe says:

    Det gäller att handla smart, då räcker pengarna till, exempel, köp en pizza på pizzeria för 150 kr eller 5 kg pasta på affären, valet är ditt val.

  7. Mats says:

    Klart dyrt att förstöra miljö med konstgödning. Vilket börjar med gruvdrift. Massor av fossila växthusgaser för utarmning, frakter. Att dessa bönder dödar drivor av djur med skräpet konstgödning och besprutning bryr sig uppenbart inte folk om. Mikroliv, insekter/pollinerare, fåglar ja hela näringskedjan påverkas av detta vansinne.

  8. SIMON says:

    DET ÄR JÄTTEDÅLIGT ATT MATPRISERNA ÖKAR MEN JAG FATTAR VARFÖR FÖR ATT VI MÅSTE KÖPA MAT FRÅN ANDRA LÄNDER.

  9. Dotter says:

    Höginkomsttagare får 3000kr extra varje mån. Men vi fattiga och som behöver läkare och mediciner ska betala 2000kr mer upp till högkostnadsskyddet.
    Klyftorna kommer att öka. Fattig eller rik.

  10. Britt-marie Rasmussen says:

    Det är för högre priser på mat och högkostnadsskyddet är för högt det kan vara inkomst prövat det är det på mycket

  11. Nono says:

    Tyvärr tycker politikerna i Sverige och EU att det är bättre att ge miljarder för vapen än att förbättra levnadsvillkoren för sina egna medborgare som blir allt fattigare… De hittar på obefintliga krigshot för att motivera det.

  12. Sofia says:

    Jag ska ha en höna i buren i vardagsrummet istället för papegoja eller undulat. Undrar bara vad ska min katt tycka om det. Och en get på balkongen på sommaren.😀

  13. Leif says:

    Löner för butiksöppet är svindyrt. Mån-Fre 9-18 räcker. Allt har flippat ur. Miljön kan inte belastas för priser. Det var mycket varmare flera 1000tals år sedan…fanns inga utsläpp då.

  14. Kim Sandberg says:

    Hur kan färsk potatis kosta mellan 20 till 25 kr/kg i affären, när bonden endast får 4 kr/kg.

  15. Marie L says:

    Har höns, bin, frukt och grönsaker på en vanlig villatomt. Har mer nytta av det än gräsmatta. Tycker synd om de som inte har någon möjlighet att odla själv.

  16. Petter says:

    Mat är billigt, jag brände halvaa matbudgetenn på ett helt år på en semestervecka i Åre. 😀😀

  17. Anna says:

    Folk kommer behöva stjäla mat och begå andra kriminella handlingar för att ha råd att leva.
    Vi behöver också sätta oss och tigga pengar utanför matbutikerna.
    När borgarna styr ökar klasskillnaderna och fattiga blir fattigare
    Det är inte rättvist 😭

  18. Petra says:

    Europa har bestämt att hjälpa Ukraina att kriga.. Skattebetalarna får slita och lida för det.Fy på ER..

  19. Andreas BREIVIK says:

    Det beror framför allt på ändringarna i klimatet.

    ahahahahaha…naiva svenskar…vem är skyldig till stigande matpriser? Skatteverket? Inga. Företag? Inga. Regering? och igen nej. Och vem då? KLIMAT!!!!!! Klimatet får skylla!!!! AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

  20. Avdurrahman Aziz says:

    Det finns inte någon annanstans i världen atg man så successivt plundrar sina egna invånare som man gör i Svedala!

  21. 35årig svensk tjej i Botkyrka says:

    Herregud. Jag lever på
    Aktivitetsstöd och är arbetslös sen flertal år tillbaka och min sambo är sjukskriven. Vi gör matlådor, handlar på matmissonen och äter 1 gång om dagen. Och Nej vi är inte invandrare, svenskar kan också vara arbetslösa och bo i förorten🙄

  22. Anna says:

    Man kommer till slut inte kunna ha råd med att äta
    till slut! Säger bara MJÖL OCH VATTEN!

  23. Anna says:

    Fy fan ! Man SKALL VÄL
    kunna få ha råd att kunna
    äta sig mätt ? ! 😡😡😡😡😡
    Vad är det för jäkla påse nötter 🌰? ? ! ! SE TILL ATT ALLA SKA KUNNA FÅ ÄTA SIG
    MÄTTA för fasiken! !

  24. .... says:

    Det är ju människor fel för de jobbar i fossila bränslen och i fabriker .vilket gör att klimat blir varmare och varmare. Nu vi betalar mer pengar för att handla maten för att bönder inte kan odla maten av torrt. Kolla hur många förändringar har blivit av vår människor. Vår jorden blev smutsig.

  25. Luisa says:

    Alltså även klimatändringar pågår så det är stor handel framför allt!!! Det behövse inte vara så dyrt-ett kilo äpple kostar 40 kilo och en paket flingor 50 kronor….

  26. Besviken says:

    Jag vill också ngn gång äta pizza eller köpa något gott för mina barn? Men jag har knappt råd att klara mig ekonomiskt med detta nödvändiga 🤬🤬
    Medans Svenska Premier Minister Reser runt om i hela Världen Gratis plus får cirka 200 000-300 000 tusen i månaden
    Helt sjukt vi ska alla ha samma inkomst nivå då ska ni Rika se hur vi fatiga har det

  27. mia says:

    Varförrrr ,vi behöver mat, regeringen måste lösa det eller hur😏😏

  28. anonym says:

    Asså varför blir maten så himla dyr, liksom en ask jordgubbar kostar ju typ 50kr.

  29. Jag vill ha billig mat says:

    SLUTA GÖRA MATEN DYR! MAT ÄR ETT LIVSMEDEL DET BORDE VARA BILLIGT. VAD HAR
    HÄNT MED DN HÄR VÄRLDEN? Det är redan våld och skit och nu ska ni höja mat priserna också. Det räcker😠😭😤

  1. Kommentera