Sverige

Bildgalleri

  1. Emelie Svartz och Emilia. De jobbar båda i hus som svämmade över. Foto: TT
  2. Brandmän mitt i stan där det blev en stor översvämning. Foto: TT
  3. Flera brandbilar i Jönköping jobbar med översvämningen.

Mer vatten i Jönköping

Ett viktigt rör med vatten
gick sönder i Jönköping.
Det blev en stor
översvämning mitt i stan.
Det hände i måndags.

Nu har en ny läcka startat.
Vatten läcker upp ur en gata i stan.
Gatan buktade uppåt.

Jakob Österberg är chef
för kommunens vatten och avlopp.

Han tror att den nya läckan
kan bero på den första läckan.
När de stängde av vattnet
i det trasiga röret ändrade
de riktning på vattnet.
Då kan andra rör ha fått problem.

Det blev ett stort hål
i gatan efter måndagens läcka.
Flera hus med affärer och restauranger
har fått skador av vattnet.
Det finns risk att en del hus rasar.

Emelie Svartz har en salong mitt i stan.
Hon berättar att brunt, kallt
vatten forsade in i lokalen.

– Det tog bara några sekunder
så gick vattnet upp till knäna,
säger hon.

På tisdagen ska arbetare laga
den första läckan
men också undersöka den nya.

8 SIDOR/TT

Bor du i Jönköping?
Har du sett översvämningen?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

5 kommentarer

  1. Lime 🍋‍🟩 says:

    Det är typ hela city som är drabbat. När jag skulle till Coop då fick jag ta en annan buss.

  2. görgen fästingsson says:

    jag var ute den dagen och jag blev över svemad och svimade i vattnet och jag hade en dröm om att jag åt en stor hår boll och när jag vaknade hade jag ont i magen

  1. Kommentera