Sverige
En person dukar ett bord.

Mer kontroll av arbetslösa

Den som inte har något
jobb i Sverige kan få
pengar från a-kassan.

Du måste söka jobb via
myndigheten Arbetsförmedlingen
för att få pengar
från a-kassan.

Arbetsförmedlingen har
regler för den som söker jobb.
Nu ska Arbetsförmedlingen
kontrollera oftare
att folk följer reglerna.

Människor som är utan jobb
måste söka fler jobb.
Om du inte hittar
jobb inom ditt yrke
måste du söka jobb
inom andra yrken.

Du måste också vara redo
att resa längre till ett jobb,
till exempel till en annan kommun.

Om du inte följer reglerna
kan du få en varning.
Du kan också
förlora din a-kassa.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

62 kommentarer

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Du har rätt.
      Det nya är att Arbetsförmedlingen
      ska göra fler kontroller.
      Vi har gjort det tydligare i texten nu.
      /Hälsningar 8 Sidor

  1. Sigge69 says:

    Alla har inte bil till nytt jobb och inte kan flytta annan stad i platstbanken kräver körkort till jobbet vilka bilar som går utan körkort

  2. mia says:

    detta är inget nytt.men att tvinga människor åka till en annan stad och jobba är inte rätt.alla har inte körkort eller råd att köpa busskort. tycker det ska hittas jobb åt dom på hemmaplan

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Du har rätt. Reglerna har funnits innan.
      Det nya är att Arbetsförmedlingen
      säger att de ska kontrollera oftare.
      Vi har skrivit tydligare nu.
      /Hälsningar 8 Sidor

  3. Ingemar Pettersson says:

    Är det inte bättre att jaga storvilt i I regeringskansliet. Där lär det finnas elefanter som kostar drygt 120 tusen i månaden per kapital.

  4. Em av de says:

    Jo precis ,Jag tror någon vill inte ersättning från A -kassan men vi kommer fram andra landet som mig vet inte Hur man kan fyller papper och har inte räcker kunskap om olika papper kommer från myndigheter måste skilja vem är bedrager eller vem är ute kunskap . Inte plötsligt straffar Människor
    Hoppas respektera min åsikt!

  5. Nicke says:

    Att söka jobb man inte har erfarenhet av? Tror de verkligen att ett företag vill anställa nån som inte har? Sätt press på företagen ist. Är man över 45 får man söka flera hundra jobb innan man ens får komma på en intervju. Skon klämmer inte hos de arbetslösa…skon klämmer hos företagen! Sätt press på de.Skyll inte allt på oss!

  6. Ledsen says:

    Dom som inte kan ta vanliga jobb pga fysiska hinder vi får inte rätt stöd man läser inte iheller läkareintyg o utvärdering är det meningen man ska få mer fysiska problem i framtiden?? Vi vill ochså ha ett anpassat arbete o någorlunda bra lön vi vill inte iheller vara arbetslösa,vill ha ett arbete ochså.Det tänker inte regeringen på.

  7. Anders says:

    Ja det är lätt och säga för regeringen. Dom tänker inte på + 50 folket som har haft slit jobb. Och det där med att börja studera tycker jag är vansinnigt när man är dyslektiker, sparka inte på dom som ligger ner redan 😡

  8. Voiceofreason says:

    Det behövs snarare riktade satsningar för att utbilda till de jobb som finns. Skapa kompetens hos de arbetslösa i den staden de bor, för att möta de behov arbetsmarknaden har just där. För jobb verkar det ju finnas, om det inte är såna där “låtsas-annonser” som företagen lägger ut för att kunna fuska till sig billigare arbetskraft.

  9. RS says:

    Det är ingen problem att söka nytt arbete problemet är att det finns ingen att söka alla utannonserade jobb på platsbanken på AF är existerar inte i verkligheten.
    Politikernas jobb är bla.a att se till att investerare kommer till landet Sverige och startar nya företag

  10. Cissi says:

    Lägg ner arbetsförnedringen, de kan inte hjälpa någon, spara pengar och låt dessa människor bli arbetslösa, de är till ingen nytta för någon, passa gärna på att rensa upp i politikerträsket åxo, där finns pengar att spara, de duger ändå inte till något 👍😂

  11. Christian says:

    Det är ju inte dom arbetslösa fel att dom är utan jobb.
    Tror knappast att nån väljer att vara det.
    Dom få kronorna man får.
    Det går bara bakåt ekonomiskt.
    Men ta deras pengar bara.
    så blir dom nog lyckligare o motiverade att jobba.
    Så får dom bli kompisar med kronofogden med.

  12. Magnus says:

    Om arbetsförmedlingen skulle göra det dom heter mao förmedla jobb istället för leka myndighet som dom inte varit på 30år. Istället för använda resurser på rekryteringsbolag och “coachning” från externa bolag bör dom göra det själv.

  13. Acke wennberg says:

    Kan ju kontrollera alla politiker istället. Suger ut alla mindre värda i sina ögon. Ska bli ändring på det. Sanna mina ord.

  14. Nina says:

    AF ser som sin uppgift att göra människor till livslångt bidragsberoende. En personal sa till mig rakt ut att något annat jobb än bidragskobb får jag inte. DO va helt ok med det.

  15. Anonym says:

    Jag själv känner mig väldigt bedrövligt av att leva på A-Kassa.. Men när man har blivit utsatt för trakasserat och blivit förnedrad och diskriminerad pga sin ålder. Förutom att man redan ägnar 2/3 av sitt liv åt arbete, vill ni även påtvinga arbetslösa att resa flera mils avstånd för att hitta jobb.

  16. Allan says:

    Kontrollera dem som jobbar arbetsförmedlingen och Arbetsgivare istället dem utnyttjar folk. anställer 6månader betalar 25 % arbetssökande

  17. Sofia says:

    Kvantitet över kvalitet. Man ska söka 6 jobb per månad och söka annat yrke eller ort. Visst kan man söka jobb som kirurg om man är lärare bara att tillfredställa arbetsförmedlingen men vad är vits med det?

  18. Anonym says:

    Stäng ner Arbetsförmedlingen och låt folk söka jobb ifred. De flesta friska vill nog ha jobb. Man kan inte rå för att man är arbetslös.

  19. xenon says:

    hm,tror att faktisk mer jobb på marknader,efter den gamla nyheter

  20. Toufic says:

    De flesta som inte höll med är förmodligen 😂 bidragsfuskare eller svart jobbare

  21. Tanten says:

    Oj ska AF anställa ?! Det måste röra sig om flera 10 – tusental.
    Eller menar journalisten kanske att arbeten måste sökas GENOM arbetsförmedlingen?
    Någon större nyhet är ju inte detta, så har det varit i många år.

  22. Domitille says:

    Problem ligger på tjänstbrist.. En reell lediga tjänst uprepar flera gånger hos olika repeated. Ibland gäller det att en tillsatt tjänst publicerad ändå. Jag tror att det är tillämpligaste att myndigheterna tänker pä anställningsreform samtidigt skapas nya projekt för att dämpa arbetslöshet i Sverige.

  23. Roger says:

    Vill ni själva separera från
    Era kära för att få ett jobb sp den andra blir arbetslös

  24. Roger says:

    Flytta själva till en stad ni
    Känner någon sp att den andra
    Bli arbetslös

  25. Roger says:

    Nan får inte söka jobb
    Sitt område det har arbetsformedlingen bestämt

  26. Cuks says:

    Min son ,varje dag ansöker 15 jobb men ingen svarar 😰Vad ska han göra?Ni vill att kriminella måste minska men tänker ni vad finns att jobba efter skolan är klart?

  27. MERVIN says:

    Staten lyckades att för många företag att gå i Konkurser
    Nu trampar på de som redan ligger på golvet. Istället lägga kraft att lätt göra verksamheten mm🤔😳😲👋

  28. Ogenomtänkt says:

    Om man har barn varannan vecka, hur ska man enligt AF kunna flytta? Då gör man sig skyldig till “egenmäktig flytt med barn” vilket är brottsligt. (Föräldern som flyttar med barnet utan samtycke göra sig skyldig till egenmäktighet med barn, ett brott som är straffbelagt med böter)

  29. Jobbat för lite says:

    För det första så måste man ha jobbat tillräckligt mycket för att få a-kassa! Så skriv med reglerna istället för att skriva att alla arbetslösa får a-kassa för det stämmer inte!!

  30. Johnny says:

    Det är sinnessjukt är själv 53 har varit yrkesverksam sedan 17 åring färsk från skolan som Byggare.. haft eget företag i Norge i 13 år och nästan lika många år i Finland. Tror att jag har sökt över 500 jobb, Inte ett svar.
    Såklart för alla tror att man är körd som arbetare och utbildning till kontoret…nä verkligen inte.

  31. Marie says:

    Vi har haft det förut . det här tuffa reglerna, hur gick det??? Lätt säga, har man ålden i mot sig inte nyasde gymnasieutbildning och ingen högutbilning ligger
    man långt ner på atbets marknaden. Spela ingen roll hur många jobb du söker. Även man har stora meriter efatenhet så räknas det inte.???!!

  32. Mike22 says:

    Hoppas ni kollar dom som flytt till Sverige för att sen resa hem igen på semester med Svenska bidrag.

  33. Winston says:

    Åldersdiskriminering är som värst i Sverige. Jag har föreslagit till arbetsförmedlingen att marknadsföra fördelarna med äldre. Själv har jag sökt arbete inom kommunen i snart fyra år, men får inte ens en intervju. Jag har en bred arbetslivserfarenhet och är högutbildad i USA.

  34. Pebbles says:

    När en minister går ut på media och säger, “vi ska göra det svårare att vara arbetslös” detta är en direkt förolämpning.

  35. Khadija says:

    Hej!
    Arbetsförmedlingen har rätt att kontrollera det och jag håller med dem. När det gäller A-kassan.

    Men det finns något som orsakar/försvårar att hitta arbetsökarna ett jobb.

    OCh det ansvarar Arbetsförmedlingen.

  36. Joseph. says:

    Det är tråkigt hur de som styr landet,fortfarande tror att arbetslösa är lata människor som vill leva på bidrag. Många vill verkligen jobba, men ofta får orimliga krav från arbetsgivaren. Det senaste absurda är att arbetsgivaren kräver referens från minst en chef, men var någonstans får en nyanländ eller långtids arbetslös en chef som referens?

  37. Meme says:

    Jag tycker att arbetsförmedlingen är bara scammer och skit. Där folk jobba på arbetsförmedlingen ni sitter bara på kontoret och känna mycket pengar. Istället att ni är jävlar sitta bara skit rumpan ni måste också kontakta hela företaget och fråga om personliga jobb. Jag hoppas att staten lägger👎👎👎🖕🖕🖕

  38. Sarah says:

    ABF är ett stort skämt som inte lyckats med något på flera år!!!. Man kanske ska söka jobb på abf, få lön för att bara sitta och dricka kaffe och kolla lite mail

  39. Erik says:

    Självklart måste man jobba även om man under en period lyckades inte att hitta arbete ska tänka sig o hitta arbate till en annan kommun, men dessa saker dröjer inte AFs misskötseln att hjälpa folk, detta innebär att AF försöker bli av med sina uppgifter att folk ska hitta ett arbete,

  40. Johan says:

    Vissa får sin arbetslöshetsersättning från Försäkringskassan.

  41. Bm says:

    Det kan ju inte vara så lätt att flytta om man har familj. Ska barnen ryckas upp ur skolan och ev bli stressade för allt nytt. Dom kan ju få problem med ny stad och ny skola. Allt blir otryggt.

  42. Sina says:

    Ju 11000 anställda på Arbetsförmedlingen för att kolla vad de arbetslösa gör 😎
    Låt privata sköta det och lägg pengarna på de arbetslösa istället.

  43. Åsa says:

    Tänk om alla arbetslösa får ett jobb,
    vem kommer att bli arbetslös😏

  44. Songklod says:

    Förr i tiden skickade man folk på AMS jobb,som att bygga vägar runtom i landet,många av amsjobbarna fortsatte att jobba med vägjobb fram till pensionen.

  45. Afarboy says:

    Det är bra att flytta men vem ska hjälpa att hitta en lägenhet?

  46. Helena Gilengren says:

    Om vi nu har en Arbetsförmedling, så anser jag att just Arbetsförmedlingen SKA göra sökarbete och matchning efter 6 månader! Först får man söka på egen hand, så klart. Sen måste ni rycka ut innan den arbetslöse blir knäckt och utslagen av allt letande. Det är psykiskt påfrestande med allt jagande från AF sida!!!

  47. MM says:

    Mats Persson kan inte bättre än att straffa arbetslösa. Mats Persson måste bevisa att han är en duktig minister. Arbetslösa skapar många jobbtillfällen
    med skaplig lön så var inte så missunnsam Mats Persson när du blir arbetslös väntar bonus

  48. Tagmahal hhhhhh says:

    Sänka skatten och tar bort arbetsgivare avgifter. Då blir mycket lätt att hitta jobb. Det blir mycket jobb överallt.

  49. Anonym says:

    De nya arbetsgivare vill inte anställa eller ta emot ta praktik från erfarenheter funktionsnedsättning i Sverige plus åldersdiskriminering också. USA eller Dubai är mycket bättre än Sverige.

  50. Khaled Husseini says:

    Oakceptalt och hänsynslös beslut!
    Finns det bra kuminkation med tåg och buss att åka med?
    Vad kostar en elbil ?
    Blir något kvar av lön eller ersättning när statan tar mer 55% skatter och moms?
    Tillkommer hyra bl,a
    Detta är förtrycket på fattiga människor som har låga
    inkomster!
    Varför skall vi betal till Ukraina och nato!?

  51. Ulrik Petersson says:

    Hej!

    Arbetsförmedlingen visar ingen empati och förståelse mot andra människor!

  1. Kommentera