Sverige

Priserna på mat ökar mycket

Priserna på mat ökade
med nästan fyra procent
i februari jämfört med
februari förra året.

Så mycket har inte
priserna på mat ökat
sedan december år 2023.

– Det är oroande.
Det finns inga tecken
på att det ska
bli bättre nästa månad.

Det säger Jens Magnusson
som är expert på
pengar på banken SEB.

Priserna på kaffe och smör
är det som har ökat allra mest.
De har ökat med 28 och 26 procent
jämfört med februari förra året.

Priserna på godis och glass
har ökat ungefär lika mycket
som på mjölk, ost och ägg.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du? 
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

68 kommentarer

  1. Luisa says:

    WELL-smör får jag inte äta-(det sade min man), kaffe vi letar efter billigare variant, /förut vi drack zoega)…och så vidare…mestadels handlar min man men när jag gick i affär att titta så jag blev chockad faktisk…det är dyrare och dyrare…folk har inte råd, så nu i ramadan måste muslimerna hjälpa de som behöver det mest…

  2. aceyy1 says:

    Jag tycker att det kommer vara en bra idea för att vi kommer ha mer pengar att satsa på i miltaren

  3. Alireza says:

    Det är fruktansvärt att regeringen inte har gjort något om det 😢😢

  4. Navyblueblade12 says:

    Det är väldigt tufft på arbetsmarknaden just nu. Jag är själv en av dem som varit arbetslös i över ett år. Att vara återvändande svensk efter 12 år utomlands är inte fördelaktigt. Får hela tiden höra att jag inte har erfarenhet av den ”svenska” markanden. Nä, och kommer tydligen inte få det heller när ingen ger en chansen!

  5. Shalley₍˄·͈༝·͈˄*₎◞ says:

    Jag klagade precis för mina vänner över priset på mat igår🤣🤣🤣

  6. Bebi Peggy says:

    Mat är dyrt. Mediciner är dyrt. Kläder och skor är dyra. Det är dyrt att gå till läkaren. Hemtjänst är dyrt. Det är dyrt att resa med buss och tåg. Bensin är dyrt. Precis allt är dyrt. Snart kommer det nästan bara bo fattiga människor i Sverige.

  7. Luisa says:

    UF…jag har inte lust att äta faktisk…du formulerade exakt Bebi Peggy! Jag har kanske 10 kronor hemma…det är katastrof…

  8. mia says:

    tänk på alla starckars pensionärer som har slitit hela livet och nu kan dom inte äta sig mätta. jag tänker på alla barnfamiljer vad äter dom???

  9. Jon says:

    Det fruktansvärt mycket värs att regeringen har inte gjort något om det. De har ingen anledning att öka så mycket heller. I visa varor ökar dubbla priset.

  10. Rasoul says:

    Regeringen måste förklara varför det händer?
    situationer kommer att fortsätta på det här sättet

  11. Hallåa says:

    Bensinen minskar i priset 🤔bra för alla rika, 😡 men vi vanliga arbetare, pensionärer, barnfamiljer måste ha mat. Då görs inget, därför det är inte lönsamt 😡men till militära försvaret finns hur mycket pengar som helst 🤑

  12. jonas i jkpg says:

    jag äter stora mängder nyttig mat som påverkar hälsan positivt.jag dricker gott gevalia kaffe.man får hitta sin egen diet.jag lider ingen nöd.midjemått viktigast för mig.

  13. Student says:

    Det finns inget bättre resultat när de rika, plundrarna och lögnarna, tillsammans med de korkade rasisterna och fascisterna, i samarbete med de konservativa, med stöd av polis och militär, får politisk makt. Om de fortsätter så här borde vi förvänta oss tredje världskriget.😷😷😔

  14. Jessica Jonsson says:

    Matuppror v.12 !!
    Handla inte någonting v 12, som protest mot höga matpriser! Eftersom regeringen inte gör något så måste vi enas och protestera!

  15. Moha'ed Cawed says:

    Mat kostar dyrt. Bröd och socker kostar väldigt mycket. Det är billigt mat i Sverige, Stockholm.

  16. Regn says:

    Den största orsaken till den förmodligen tillfälligt högre inflationen beror mest på en försvagad kronkurs, men nu har kronan börjat stärkas. Effekten av en stärkt krona borde ge fallande inflation framåt hösten. Även matpriserna påverkas av kronkursen. Matpriserna har även stigit p g a missväxt av t ex kaffebönor. Ukrainakriget påverkar också.

  17. Inger says:

    Allt bara blir dyrare. Lever så sparsamt jag kan. Men det finns inget mer som jag kan dra in på. Måste äta, måste bo, måste ha mina mediciner för att överleva. Har snart inga pengar till detta längre. Så jag kommer att dö. Men vem bryr sig. Då slipper de ju mej. Jag är ju bara en stor belastning för samhället. 😩😭

  18. Kurd says:

    Rån Rån Rån
    Riktigt rån😠😠😠😠😠
    Och regeringen håller med, helt tyst
    Det är bara vi fattiga medborgare som förlorare hela tiden

  19. jörgen says:

    vi har en arbetsförmedling som inte fungerar som man förväntar sig.totalt värdelös.och en bostadsmarknad som är lika värdelöst.men detta problem blundar man för.

  20. Bo says:

    Bra nyheter! Släpp det, bara mer pengar till krig och vapen, det går jättebra!

  21. Mia says:

    Svar till Inger snälla ge inte upp vi får hoppas att det blir bättre snart,tänk inte så svart.alla vi har det tufft ekonomiskt.en jätte stor kram från mig till dig.

  22. Sanela says:

    Ja jag tycker att det blir för mycket människor kan inte hantera livet

  23. Regler says:

    Det är inte konstigt vi ger allt till krig. Jag tycker det är fel att ta från oss jobb, pengar och mat.

  24. Tesfu says:

    Det är dyrt att handla mat i Sverige jag vet inte vad ska vi göra 😃

  25. Dotter says:

    Det är orimligt!! Nu måste prisökningen bromsa! Kan någon vara så snäll att förklara på vilket sätt som gör att de bara kan ta mer och mer betalt!? Våra inkomster motsvarar inte den budgeten!! 😡

  26. Student says:

    När banditer, korkade rasister har tagit makten över hela landet och polisen och militären stödjer?! Vad skulle vi vänta på!!!😠😠😠

  27. Essa says:

    Trots att priset på varor har ökat mycket men många människor blir arbetslösa också, tyvärr.

  28. Reza says:

    Min uppfattning är att nästa år kommer vi att få en prisökning igen… på grund av följande skäl: fortsättningen av kriget mellan Ukraina och Ryssland… oroligheter i Mellanöstern och ökningen av invandrare och förvirring i Europas utrikespolitik…

  29. Luisa says:

    Alltså INGER snälla-jag känner likadant-men ge inte upp! Köpa bara nödvändigt snälla.jag är i samma situation. Jag är chronisk sjuk och min man har svårt att betala allt…och vi lever från minimum…jag ber för dig, du är inte belastning, ha de bra…trevlig ramadan till dig Milena

  30. Luisa says:

    INGER-belastning är jag -inte du! Hur gammal är du? Jag är jätteledsen från din kommentar…hoppas att du skriver här igen-ha det bra och tänk positiv!!! Köp litre havre så att du kan äta havregröt när du inte har råd med maten…jag tänker på dig och ber för dig…

  31. mia says:

    jag blev ledsen när jag läste här att människor har ingen mat för dagen. så hemskt synd om alla som måste vända på slantarna. men ge inte upp Vi får hoppas att det vänder snart.

  32. Luisa says:

    MIA -vi är inte hungry-men tack vare min man som studerar reklamblad nogrann-jag mår dåligt och behöver honom…jag klarar inte att åka bort i stan för att handla billigt mat…det är sorgligt faktisk…

  33. mia says:

    ja det är tufft fattar inte bara vad barnfamiljer äter? de som har flera barn .och pensionärer som har dålig pension? man måste äta alsidig kost annars blir man sjuk.

  34. Luisa says:

    Jag är mycket sjuk-dg: fybriomyalgi…min man tar också d vitamin varje dag-nu han blev bättre tack och lov…jag gungar och sover hela dagen på soffa…vi lever som vi lever alltså, dyr lägenhet och i skafferi vi har bara ett ton oliver som min man köpte.Alltså om min man drunknar i säng så jag vet inte vad vi ska göra faktisk…

  35. Luisa says:

    Jag är ledsen-men just nu är jag själv i utsatta situation…även pasta blev dyr-förut ett påse kostade 7 kronor och nu 14 kronor…jag vet inte vad vi ska göra…

  36. Yvonne Bluckert says:

    Ska vi vanliga inte kunna äta den mat som är nyttig. Då är risken stor att man blir drabbad av sjukdomar. Är det riktigt tänkt

  37. Luisa says:

    det är jättedyrt…även kakorna är dyra…ibland man kan använda kupon…priserna är för höga…men jag uppmanar folk till solidaritet…hjälp varandra, ge varandra ett pantkvitto…hjälp varandra,ok…

  38. Luisa says:

    även tvättmedel är dyrare-det kostade 11,90 och nu kostar den 15,90…man kan inte leva faktisk normal liv med sådana priserna…

  39. Luisa says:

    Alltså kaffe kommer från annat kontinent…men andra varor? Folk måste klara köpa bröd, ost, mjölk och lite grönsaker…

  40. M.O.A says:

    Jag tror att Sverige styrs av affärsmän inte har någon auktoritet över gruppen affärsmän, eftersom de också vill att folket ska bli fattigare… De tänker inte… inte heller lär sig eller läser, så att de kan ta sina röster i nästa val i utbyte mot en bit bröd… De betraktar oss som djur… Tyvärr har Sverige blivit så här…

  41. Uvita says:

    Det går inte. Många människor kan inte köpa mat för kostar mycket 💔💔💔💔💔💔💔🖤🖤🖤

  42. Anonym says:

    Mia!
    Pensionärerna har pensionärsrabatt på mat och allt annat. Även om dom är miljadärer.
    De behöver heller inte så många kalorier och är hemma med tid att tillaga billig mat. Är nog värre för ensamstående med växande hungriga tonåringar eller studenter med knaper ekonomi.

  43. Luisa says:

    Alltså alla pensionärer är inte rika…min man har små pension verkligen…men de unga köper varje dag en påse godis och ett kola-så nu vi måste sluta kategorisera här…de flesta människor svältar och jag är ledsen för dem…men jag är sjuk och kan knappt går…lycka till med bojkoten-hoppas att det hjälper faktisk…

  44. Luisa says:

    8 stängde kommentarer under artikel om ramadan så jag är tvungen att skriva det här-muslimerna måste ge ZAKAT-och inte bara till fattiga muslimer-det finns många svenskar som har skulder och behöver hjälp, priserna är orimliga verkligen och nation är sämre och sämre…trevlig ramadan till alla…😊🥰💙💛

  45. pepee firy says:

    brooooo maten ska bli dyrare tänk på dem som inte har mat i sverige det blir ju dubbelt så svårt att köpa mat
    😭😢😭😭😮😢😢😢😢😢😢😭

  46. Adel says:

    Allt är väldigt dyrt Vi har flera barn och vi studerar Vi kan inte använda maten på rätt sätt.😭

  47. Mia says:

    Anonym vilka rabatter har pensionärer??? Vill du nämna några ?? Jag är bara nyfiken

  48. Mia says:

    Det är viktigt att äta allsidig mat .men pensionärer har inte råd med alla dessa höga matpriserna .och dessutom när man är gammal så är man sjuk och behöver mediciner som kommer att höjas också.

  1. Kommentera