Sverige
En person håller i ett glas med öl på en bar.

Svenskar dricker mindre

Folk i Sverige dricker
mindre öl, vin
och annan alkohol.

Förra året drack varje person
ungefär två procent mindre
än året före.

Det är samma som
två flaskor vin mindre
per person.

Framför allt är det männen
som dricker mindre.

Det visar en undersökning
från organisationen CAN
som jobbar med information
om alkohol och droger.

Folk i Sverige har druckit
mindre och mindre alkohol
under många år.

– De tio senaste åren
har det minskat mycket.
Då drack folk mer än
nio liter sprit om året.
Nu är det nästan en liter mindre.

Det säger Björn Trolldal
som är expert på CAN.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

25 kommentarer

  1. Hallåa says:

    Tror dom rika gått över till rikemans drogen kokain istället,för att dricka 😔

  2. mia says:

    jätte bra tycker jag folk tänker mer på sin hälsa.och förresten tycker att alkochol är äcklig drick.

  3. troende says:

    Bra info, det finns flera män och kvinnor som kan inte kontrollera själva enligt alkoholen. Jag önskar livet utan alkohol.

  4. mia says:

    svar till troende Jesus drack också vin😍😍men jag kan hålla med om att visa människor borde dricka vatten istället för alkohol. allt m måtta här i livet.

  5. Hej 8 sidor 👋 says:

    Det är bra invandrare har förändrat jättemycket och om tio år det blir ingen fläskkött.
    Spelar ingen roll om man är Christian muslim eller om du inte tro någonting
    Alkohol och fläsk är inte bra på hälsan.

  6. luisa says:

    Det är bra för folket att dricka mindre alkohol.😀😀😀😀😀😃😃😃

  7. Wajdi says:

    Det för att många tog semester till Tyskland o handlade alkohol 😁

  8. Miril says:

    Det är bra att folk drack mindre alkohol än tidigare år för att ha god hälsa.

  9. Ana says:

    Vi har tappat fler gumman källa under förra året, så självklart kommer det minskas

  10. Mia says:

    Jag älskar fläskkött kommer alltid att äta det.vi är olika visa gillar lammkött men jag gör inte det.visa gillar oxkött men jag gör inte det tycker det luktar illa.så fläsk och kyckling för min del.

  11. bama says:

    Öl är så gött. Jag brukar gå på krogen och ta en bira kl 00:01. All kärlek till öl❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

  12. Luisa says:

    Stor beröm för den kommentar från 18 mart :1651…så är det griskött och alkohol är skadligt…

  13. Mia says:

    Luisa varför är griskött skadl7g ??? Vill du förklara för mig ?jag är bara nyfiken.tack

  14. Mo says:

    Systembolaget måste förbjudas i Sverige och cigaretter också, det gör människan sjuk som att döda och stjäla saker
    se vad som händer på landet..

  15. Anni says:

    Att minska alkoholkonsumtionen är bra både för ekonomin och hälsan. Man kan spara pengar och köpa nyttig mat och grönsaker. Jag vet att när man träffar vänner och släktingar vill många dricka och småprata, men man måste först tänka på sin hälsa.”

  1. Kommentera