Sverige
En telefon med bank-ID.

Attack mot bank-id

Bank-id är en app.
Många använder den för
att betala räkningar
på internet.

Sent på onsdagen
gick appen inte
att använda.

– Någon har attackerat
vårt system med
massor av signaler.
Det gör att vanliga användare
inte kan använda appen.

Det sa Charlotte Pataky
sent på onsdagen.
Hon jobbar för företaget
som gör bank-id.

– Vi vet inte vem
som har gjort attacken.
Men vi kommer
att göra en anmälan
till poliserna.

Det sa Charlotte Pataky.

Tidigt på torsdagen
hade fortfarande
några svenskar utomlands
problem med appen.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

52 kommentarer

  1. mia says:

    för jäkligt när ska vi börja leva utan rädsla .regeringen måste göra något drastiskt.

  2. Bosse says:

    Jag är 83 år och tycker alla de här internetbetalningarna är svåra redan sen när systemet ska lägga ner så blir man ju jävligt förbannad

  3. Alvero says:

    jätte dåligt de borde ha bättre skydd tänk om någon skulle blivit av ,ed pengar

  4. Innebandy4ever says:

    Antingen så behöver bank id säkrare system eller så kan vi inte känna oss trygga langre tänk om man blir av med alla sina pengar

  5. Tedros Rezene says:

    Jag försökte logga in hos min nätmäklare för att sälja en position med över 200 % vinst, men på grund av problem med Mobilt BankID kunde jag inte genomföra affären. När tjänsten åter fungerade hade kursen vänt, vilket ledde till att jag istället gjorde en förlust på cirka 17 %.

  6. Sofia says:

    Man behöver bank id på tok till allt nu och sen när det pajar (allt pajar ibland) så blir man påmind att livet var bättre, enklare förr. Här kan man inte ens boka tvättstuga utan bank id. Är det rimligt?

  7. Wictor freundt says:

    Jättebra barnk id är bra med belastning på id mobilen

    Kram
    Wictor freundt

  8. Trevlig Pojke says:

    Vi kan ju betala räkningarna genom att använda sedlar. Bra förslag tycker jag. Och slopa all internetbanken.

  9. Sebastian Hägg says:

    Bruteforce är inte särskilt svårt.
    Värre för de som är utomlands
    Klaga era problem på annat istället

  10. mahmoud says:

    Det är bedrövligt att ett privat företag ska ha så stor kontroll över medborgarna, du kan ju inte göra ett skit utan den där jävla BankID. Det finns ingen plan b om det skulle strula tills sig ordentligt. Förkastligt,

  11. Alex says:

    Det var bättre och enklare förr.
    Internet har blivit krångligt och fullt med problem och diverse hot.
    Tycker de flesta svenska appar och siter har ständiga tekniska problem. Som om inte Sverige i sig redan hade nog med övriga problem redan…
    Nej, ta mig tillbaks till före år 2000, då när allt begav sig.

  12. Jan Wiklund says:

    Bor i Portugal. Är mitt i en flytt. I dag hade jag en stor betalning som lades in igår, innan problemen började. Fungerade inte i dag heller, så jag ringde bank id kundtjänst, och efter rn stund fungerade det igen.

  13. risto mustonen says:

    Dags att ta Kontakt Betalning till Heders igen. Öppna fler Postkontor. Men återigen är det Banker som ska kontrollera oss och tjäna på det hela .Bankerna blir vinnare! Man blir så Arg på det här Kontroll och Krångel samhälle.Förr var saker Okomplicerade och mer handfast och Enkelt.

  14. Lingan Lagerblad says:

    Hehe påverkar inte mig. Använder bara kontanter. Litar inte på dagens teknologi.

  15. Orolig Pappa says:

    Ɓättre att vi kan betala räkningar både kontant och med kort eller Swish på utvalda butiker som vi hade gjort detta i många år. Nu för tiden allt går ju elektroniskt fast det händer massor med bedrägerier och attacker på alla våra betalnings appar och banker som vi betalar på internetet och Swish.

  16. Marianne says:

    Har hela en oroskänsla att hela tiden måste identifiera mid med mobiltBank id är detta garanterat säkert om ej detta är säkert hur ska jag då göra när det krävs legitimation? Finns det något annat sätt att legitimera sig???

  17. Marianne says:

    Pg så mycket Strul med betaltjänst via internet så kanske,vi får gå tillbaka att förhand skriva ich skicka in till resp bank sina räkning ar

  18. Manuel says:

    Ja, det är härligt med elektrifieringen av allt.. Elektronisk valuta för säkerheten, nu kan rånarna arbeta hemifrån.

    Elektrisk bil för miljön så jag ska kasta min fullt fungerande lilla diesel som väger lite drygt 1,2 ton av jordens begränsade resurser och köpa mig ett 3 ton batterimonster för miljön det låter inte trovärdigt.

  19. Manuel says:

    Att sen dessutom kalla dom Tesla gör nog att stackars Nikolai vänder sig i graven.
    Men ser man på det så så är det logiskt att sätta världens rikaste nolltaxerare att lösa ett lands skulder genom att sparka stackars arbetare.

  20. Manuel says:

    Helt plötsligt börjar man inse det är sjukt men logiskt av denna giriga bedragare att titulera sig filantrop att försoka förskansa sig miljoner i miljöbidrag för bilar han inte sålt.

  21. Manuel says:

    Givetvis är det tjänstemännen som satts där för att kontrollera så inte sånt sker som är bovarna och anledningen till underskottet.

    Då minns jag helt plötsligt en lek från barndomen, “tvörtomleken” och allting klarnar.

  22. Marja- Riitta says:

    Detta är mitt öde varje gång ändå när jag ska handla ! Dvs att har “fel” BankID som någon klokhuvud tog bort under -23 – nu vet de andra också hur krångligt det kan bli !?😠😠😠😠

  23. Sverige says:

    Därför är det så viktigt att kontanter tas emot överallt eftersom det är ett lagligt betalningsmedel. Jag kunde inte handla mat i affären igår pga detta…

  24. Pia says:

    Om det inte är säkert så får jag gå över till att skriva betalning själv.

  25. Caseoh number 1 fan aka dumbass says:

    Det är inte bra alla som vill bli some caseoh kan inte bli det. Tex min förebild är caseoh han är fet o sigma.😔❤🧡💛💚💙💜🤎🖤💕💞🥳😀😃🙂😂😊🥰😍😔😴🥳🤠😎😮😢😭😠😤🤢😷💞💕💔

  26. Ishowspeed Sverige says:

    Kan inte hålla mer med Caseoh number 1 fan aka dumbass. Men han glömde att lägga till en sak: Caseoh är också sexyyyy❤🧡💛💚💙💜🤎🖤🥳

  27. Umberto says:

    Varje moln har en silverkant… min farfar brukade säga. Det är bra att detta sker så att vikten av att använda kontanter kan synas. CASH IS THE KING !!

  28. Linda Nyring says:

    Back to Basic, säger Jag. Vad världen behöver nu är GLOBALT STRÖMAVBROTT 6mån -1år!!🤟

  29. Stefan Olsson says:

    Banker generellt vill bara tjäna pengar….
    Jag haft Swedbank / Sparbanken sedan 1978.
    Men, banker idag är bara ett skämt o lever på oss vanliga arbetare/husägare/låntagare

  30. Johan says:

    Inte helt oväntat. Samhället brakar när bank id hackas och slutar fungera.

  31. Bobbo says:

    Onsdag kväll, skulle in på bostadskön samt koll mitt saldo. Fick bbankbesked att fell uppstått. Tog på största allvar, ligga ut ALLT och STÄNGDE av telefon över natten.
    SÅ – TACK för varningen , såg och förstog att gjort hyfsatt rätt …

  32. Maja gräddnos says:

    Jag fortsätter använda min dosa när jag betala mina räkningar. Man måste ha två alternativ. Tänk innan det är för sent.

  33. PippiN1an says:

    Missade också mycket vinstpengar när jag höll på med Trading! Blir så jävla förbannad!! Tycker alla ska få kräva grov ersättning för detta! I USA hade dom stämt skitsystemet direkt på muchas dollares, men vi ska behöva acceptera det här!! Arg så jag kokar!!

  34. Eduardo says:

    Ett jävla system som bankerna låter pågå hur svårt kan det vara att göra det säkrare..!
    Bättre kryptering vakna upp förfan

  35. Anonym says:

    Vi måste värna om det analoga i vårt samhälle och använda det också för vid olika kriser blir vi sår bara.därför använder jag både analogt och digitalt.

  36. Lasse. says:

    Som med allt annat som pågår, dags att sluta sitta med armarna i kors.
    Dags att släppa konstigheter och börja jobba med det som är allvarligt och måste fungera för medborgare.

  37. Lena says:

    Har hört allt nu tycker jag. Verkar ofta vara inifrån hoten och attackerna kommer. Allt är infiltrerat. Systemet kör med oss, men vi måste ha det…? Önskar vi kunde lita på varandra igen och arbeta åt samma håll, för allas bästa. Alla vinner på det.😌❤️🙏

  38. Claes says:

    När det gäller sådana här tjänster måste det finnas skydd och backup värd namnet om inte kommer det hända igen

  39. För att ni ska ha koll på mig 😳 says:

    Jag tycker att ni myndigheter tänker på er själva, ni bryr er aldrig om svenska Folket.
    Varför ska ni ha så djävla koll på folk vad de köper och inte köpa, ska man legitimera sig.
    Svenska folket inte Slavar eller terrorister. Värsta är sve Politiker som inte bryr sig.
    Det var mycket bättre för
    Obs!

  40. Stigge says:

    Som om Bank-id är den enda appen..! De flesta banker tar även andra id-appar typ ”Freja”
    Tänk på dem som lever i krig och svält stället, då har ni det nog jävligt bra även om ”Bank-id” strular

  41. Patrik L says:

    Detta är med all sannolikhet ett sabotage utfört/understött av den kriminella administration som f.n styr i Ryssland. Vi behöver stärka våra samhällsbärande system och lagstiftningen kring dessa. Hoppet står till enighet och samverkan mellan världens sanna demokratier!!!💙😤❤

  1. Kommentera