Sverige
Hon står på en röd elsparkcykel. Hon har kjol och en väska hänger på hennes axel.

Fler olyckor med elsparkcyklar

I många städer är det populärt
att åka sparkcyklar som går på el.
Men det kan vara farligt.

Olyckorna med elsparkcykel
har blivit fler.
Förra året blev 4 600 personer
skadade i sådana olyckor.

Det är 30 procent fler
än året före.
Fem personer dog
i olyckorna.

Det berättar myndigheten
Transportstyrelsen.

Många som skadar sig är unga.
Nästan hälften är under 25 år.

– Olyckor med personer
under 18 år ökar mest.
Det är vi oroliga över.

Det säger Khabat Amin
som jobbar på Transportstyrelsen.

De flesta som skadar sig
kör omkull själva.
Ungefär 60 procent
av de skadade är män.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

20 kommentarer

  1. Naomi says:

    det är ju helt sjukt men varför är det mer men som skadar sig🙂

  2. sigge69 says:

    Det borde finnas körkort med sparkcykel de följer inte regler
    Och fel parkerad

  3. Naomi says:

    ska ha med den här nyhetter till skolan vet ni hur många skadare personer det är i år

  4. Jeg haur dysleki says:

    En gong jag kora po min kåmpis oc han bryta benet och nestan dog😊😀😍🥳

  5. Wa says:

    Förbjud alla risk för samhället. Cykler och sparkcyklar måste kör med bilar som fordon, är riskfyllt, har inte bra regler de kör som fan, men har ljuset tänd ändå för dumhet skull. Elsparkcyklar är tokig och har inte regler och kör tyst och fortare än andra gående!

  6. Wa says:

    Samma dumhet med A-traktor, varför inte gå på trafikskola och får riktig körkort. Vill man leka, gå till sport center. Jägare måste ha jägare kort, och inte träna i skogen själv som 15 årig för att ha rolig som ungdomar! skjuta fåglar och trä i skogen innan man gå på jägare skolan.

  7. Darkness says:

    Japp elsparkcykel är farlig att köra och speciellt när det är trafikbilar då händer ju olyckan😏

  8. MB says:

    Förbjud livet, snart förbjuds allt för amdra som intr kan ta ansvar. Inför b körkort even för cyklister så de lär sig trafikvett och ettiqet.

  9. Jonas says:

    Det är inte farligt om man vet hur man handterar elscootern Bra sett är att lära sig trafikregler innan och även testa elscooter på lungt område innan man ger sig ut i trafiken . Och köra med förnuft och säkert. Man behöver inte ligga me fullgas på cykel vägar

  10. ANYNOM🩷🎀 says:

    Hej! Jag har samlat till en Elkick i fyra månader nu för att jag ska kunna ta mig hem efter fotbollsträningen snabbt upp för alla 4 backar. Men när jag ser det här blir jag orolig 😥 ska jag verkligen köpa en nu?🤔

  11. Råttan🐀 says:

    Hej! Jag har önskat mig och försökt att samla till en el kick nu. Jag fyller år nästa månad och är nästan säker på att jag kommer få en. Men nu blir jag orolig. Är det stor risk att något sånt händer? Jag vet att jag kommer ta det lugnt och så. Men har ni några tips på att försöka överkomma min oro?

  12. BB says:

    Cykel och elsparkcykel bör köra på vägen med andra fordon som har motor och går snabbare än fotgående människor.

  13. Roger says:

    Varför blev det som förut hette sparkbräde plötsligt en “sparkcykel” bara för att det kom en elmotor på???

  14. Malin Eklöv says:

    Jag tycker att folk borde ligga kvar i sängen, med hjälm på sig. Så de inte skadar sig.

  15. hejsan says:

    Jag tycker att el sparkcyklar är jätte onödigt. Fler än hälften är ju unga barn. Barn kan ju cykla på vanliga cyklar. Man säger ju att unga ska röra på sig mer, då bidrar ju inte el sparkcyklar så positivt.

  1. Kommentera