Sverige
Det är två olika bilder. Hon har en vägg bakom sig. Han har en gata.

Hennes man är fånge i Turkiet

Den svenska journalisten
Joakim Medin är inlåst
i fängelse i Turkiet.

Turkiet säger att han har jobbat
med terrorister.
Det stämmer inte.
Det säger hans chef
Andreas Gustavsson.

Joakim Medin åkte till Turkiet
för att skriva om protesterna
mot landets ledare.
Hemma i Sverige finns
hans fru Sofie Axelsson.

Om tre månader ska hon
föda deras första barn.

– Jag är så klart jätteorolig
för Joakim, säger hon till 8 Sidor.

Joakim Medin blev nyligen
flyttad till ett annat fängelse.
Där får han gå ut i solen.
Han kan prata med vakterna.

Sofie Axelsson har fått
två brev från sin man.

– Han skriver att han mår bra.
Han tänker på familjen
och barnet i magen, säger hon.

Sveriges regering jobbar för
att Joakim Medin ska bli fri.
Den svenska ministern
Maria Malmer Stenergard
har haft ett möte med Turkiet.

– Journalistik är inte ett brott,
inte i något land.

Det skriver Joakim Medin själv
i ett meddelande från fängelset.

ANTON ANDERSSON/8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

17 kommentarer

  1. Har en kille says:

    Så hemskt!!!😭😭 Kvinnan som ska ha barn kommer kanske inte få stöd av sin man!!!!😢😭💔

  2. Anders Ribbfjärd says:

    Supporta 🇮🇱 i deras kamp mot
    Extremisterna i Gaza

  3. Oberoende says:

    Man har inte en fribiljett att vara en journalist om man samarbetar med en terrorgrupp och jag spyr när jag läser att man ska supportra Israel på deras kamp, jävla barnamördare !!

  4. Bamo Aziz says:

    Han är oskyldig och han levde i ett demokratiskt land det finns all frihet här

  5. Gerry says:

    Man skriver bara om det fina, att vara journalist betyder inte man har frikort till att göra vad man vill, om nu han hade varit i uppdrag som journalist så fixar man visum för uppdraget för att slippa problem, men tror nog det handlar mer om privata intressen, då var det läge att dra journalist kortet. Svaren kommer.

  6. Levon says:

    jag tycker att 8 sidor är de bästa stället att läsa på nyheter 😀

  7. Bubbi says:

    Det är hemst det är inte ok Jag vill ni ska släppa hans fru. Hon behöver han. Släpp han genast.😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

  8. Emre Esat Karatas says:

    Att Türkiska fängelsen ska vara så hårdhänta, kan inte oskyldiga söta lilla journalisten få lite föräldraledighet för sin lilla inavlade parasit😭😂

  9. Äventyrare says:

    Läste från början till slut. Min bedömning är att han har inte rent mjöl i påsen. Jag har åkt flera gånger utan att bli fast. Tycker att Turkiet är bra land.

  1. Kommentera