Sverige
Gula bås med texten Kissamaja på.

Kiss ska bli öl på valborg

I dag, onsdag, är det valborg.
Då firar många studenter
i Uppsala med att dricka öl.

Många kommer att
bli kissnödiga.
Det kommer att bli
väldigt mycket kiss.

Det vill forskare från
universitetet SLU använda.
De ska samla in kisset
för att göra gödsel av det.

De hoppas kunna samla
20 tusen liter kiss.
De har ställt ut särskilda
toaletter, kissamajor,
som studenterna ska använda.

Det är bra för miljön
att göra gödsel av kiss.
Då behöver bonden använda
mindre annan gödsel
som är sämre för miljön.

20 tusen liter kiss räcker
till en åker som är stor
som tre fotbollsplaner.

– Det är inte så mycket.
Men det är en början.

Det säger forskaren
Björn Vinnerås från SLU.

En bonde på Gotland ska
odla korn med forskarnas gödsel.
Kornet ska sedan bli ny öl.

Om något år kan alltså
studenterna dricka öl
från korn som deras
eget kiss har gödslat.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

23 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Själv känner jag att jag snart måste kissa. Men det kisset rinner raka vägen genom avloppet och slutligen ut i Osbysjön.

  2. nomnommkissikissx says:

    EWWWWWWW VA BRA ATT JAG INTE DRICK ÖL DÅÅ. det är INTe gottigotti🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

  3. Äckligt says:

    Åh så himla äckligt, om jag fick reda på det skulle jag varit sjuk den dagen och inte drukit öl på ett lååååångt tal. Fastom dem blir tvingde så hoppas man det smakar, fast då skulle jag viljat drika gubb kiss.

  4. Bebi Peggy says:

    Jag tror inte att ölet kommer smaka urin. Däremot vet jag att energidrycker innehåller taurin som är det samma som tjurkiss. Men jag som smakat sådant har aldrig känt någon urinsmak.

  5. Lol says:

    Herregud vad folk är korkade som på riktigt tror att ölen kommer smaka kiss 😅

  6. Jöker says:

    Snart är vi som Nordkorea och samlar in 250 kilo bajs per person för gödning.😎

  7. Mimmi says:

    Rolig idé: ) Klimatsmart och bara positivt.
    Ni som kommenterat att det är äckligt med kiss, ni vet väl att man annars ofta gödslar med bajs väl? Eller giftigt konstgödsel som man kan tillverka bomber av.
    Skulle tro att jag föredrar kiss, även om det tyvärr råkar komma från pissfulla fjortisar😂😂😂😎

  8. Virginia says:

    Vore en bra ide om inte ett flertal skulle gå på t ex antibiotika, hormoner, amfetamin (läs adhd- medicin) mm. Ekoöpgisk är det inte. Jag vill inte ha det på mina grönsaker i alla fall.

  9. Ew says:

    Äckligt med öl av kiss!!!🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢

  10. ELINOUSAURUS says:

    Wla de e nåt fel på denna tiden nu. Kiss? Ni skämtar

  11. 🤢 says:

    Lite äckligt att använda kiss som gödsel till något man ska dricka🤢

  12. max says:

    🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢

  1. Kommentera