Sverige
En äldre man håller i en mobil med bank-id. Bara mannens händer syns.

Kvinna lurade gamla på pengar

En kvinna i staden Östersund
blir straffad med två år i fängelse.

Kvinnan jobbade i hemtjänsten
och lurade gamla människor på pengar.
Totalt stal hon
nästan tre miljoner kronor.

Det berättar P4 Jämtland.

Kvinnan lurade de gamla
att använda koder till banken.
Sedan skickade hon
de gamlas pengar till
sitt eget konto på banken.

En äldre kvinna
blev av med alla sina pengar.
Det var nästan
två miljoner kronor.

Kvinnan som blir straffad
är ungefär 40 år.
Domstolen säger att hon
ska betala två miljoner
till personerna som hon lurade.

Kvinnan säger att hon
inte har gjort något fel.
Hon säger att hon bara
lånade pengarna av de gamla.
Hon behövde pengar
för att betala sina skulder.

Hon ska klaga på domen.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

30 kommentarer

  1. Ulrika från borås says:

    SÅ SYND FÖR HON SOM BLEV LURAD PÅ 2 MILJONER😤😤😤😤

  2. Ingeborg says:

    Jag har blivit utsatt för bedrägeri så jag vet hur hemskt det är. Man skäms mitt liv blir aldrig detsamma igen för de ger inte upp kommer tillbaka så länge det finns något att ta.

  3. Hallåa says:

    Att man kan sjunka så lågt och lura äldre,sjuka 😡gör mig riktigt förbannad!¡! Jag tror på Karma 💯

  4. Unicorns and Ice Cream says:

    Jag tycker synd om den gamla tanten som blev lurad på 2 miljoner 😭😭😭😭😭😭😭😭😭

  5. Mia says:

    Man ska kontrollera vilka som anställs inom hemtjänsten.tyvärr så tar man folk från gatan oftast på somrarna när det fattas folk .stackars gamla som blir utsatta för sådana här saker.fy på kvinnan som stal!! Ge henne hårt straff. Idag kan man inte lita på ngn.

  6. Peter Wang says:

    Hej 8 sidor!

    Är kvinnan som gjorde det en svensk medborgare?

  7. Mia says:

    Svar till Ingeborg. Du har inget att skämmas för, alla kan bli lurade.gör som jag ringer det på tel jag svarar inte men kollar upp numret som ringde mig.ringer det på dörren öppnar jag inte .bara om jag väntar besök.lita bara på dig själv.kram Mia.

  8. anonym says:

    synd att tanten inte hade några pengar efter det och att klaga på domen fyyyyyyyy

  9. mia says:

    ska hon klaga på domen???🤣🤣😂haha .hon borde få strängare straff.jag håller me x behöver man pengar så får man gå till banken.

  10. Aleksandra says:

    Hej jag också blir lurade från person från samma stad kvinna. Hur kan jag vet hennes namn .Att tilbaka penger

  11. Aziz Rahebkhalo says:

    Det är mycket bra för att man få nya nyheter och samtidigt man kan lyssna och läsa texten och det bra till invandrare att de kan utveckla på svenska 🤩

    1. 8 Sidor says:

      Hej Aziz!
      Vad roligt att höra
      att du tycker det fungerar bra
      att läsa 8 Sidors nyheter.
      /Hälsningar 8 Sidor

  12. orangotango says:

    dåligt med att man lurar gamla 2 miljoner e ju jätte mycket!!!
    Sluta lura folk

    vet ni något mer om den här personen som lurade den gamla (8 sidor)
    😢😢😢😢😢😴😴😔😔😔😤😤😤😤

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Hon blev upptäckt
      av familj till en av dem
      som blev lurade.

  13. CITRONEN! says:

    Hej!
    När hände detta?
    Och har alla fått tilbaka sina pängar
    särskilt hon som blev av med 2 miljoner??

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Det hände åren 2021 och 2022.

      Vi vet inte om hon
      fått tillbaka sina pengar.

      Men kvinnan som är misstänkt
      kan behöva betala skadestånd.

      Vänligen,

      8 Sidor

  14. Richen från Tunaskolan says:

    Stal 3 miljoner? ! ? ! ? ! ? ! skarp! Dessa pengar erhölls dock inte lagligt, och de borde inte vara i händerna på sådana människor! Men om det inte vore för fattigdom, vem skulle fortfarande vara villig att stjäla eller lura pengar?

  15. Eddin says:

    hej 8 sidor! hur blev det med den som blev av med 2 miljoner pengar?

    1. 8 Sidor says:

      Hej Eddin.

      Det vet vi inte.

      Men hon som är dömd för brotten
      ska betala skadestånd.

      Vänligen 8 Sidor

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Vad menar du med gamla saker?
      Vad för nya saker vill
      du att vi ska skriva om?
      /Hälsningar 8 Sidor

  1. Kommentera