Sverige
Han tittar in i kameran.

Medin fortfarande fånge

Den svenska journalisten
Joakim Medin är fånge
i Turkiet.
Det har inte varit
en rättegång mot honom.

En organisation har klagat
på att Joakim Medin är fånge.

Nu har en domstol
i Turkiet svarat.
Domstolen säger
att Joakim Medin
ska fortsätta
att vara fånge.

Joakim Medin blev gripen
när han landade i Turkiet
i slutet av mars.

Turkiet säger att Medin är med
i en grupp med terrorister
och att han sagt dåliga saker
om landets ledare
Recep Tayyip Erdoğan.

Det stämmer inte.
Joakim Medin reste
till Turkiet för
att skriva om protesterna
i landet.
Det säger hans chef
Andreas Gustavsson.

Nu är Medin fånge
i samma fängelse
utanför staden Istanbul
som borgmästaren
Ekrem Imamoglu.

Protesterna i landet
började när poliser
grep Imamoglu
tidigare i vår.

Sveriges statsminister
Ulf Kristersson
säger att regerigen
pratar med Turkiet.
Han vill inte prata
om några detaljer.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

7 kommentarer

  1. Luisa says:

    Mia-vi vet inte om han är oskyldig!!! Men om jag vet att han var inte med PKK så är jag villig att hjälpa honom!!!

  2. Jag har krig!! says:

    Det var väldigt dåligt att han blev fånge. Undrar om de är likadana ut.

  3. Luisa says:

    Mia jag kan turkiska tillräckligt! Samtidigt jag vet vad fungerar på turkiska myndigheterna…men hur vet jag att han var inte med PKK???

  4. Luisa says:

    PS:min eget släkting dog i striderna…och nu en gata i Istanbul heter efter honom…Mehmet Sarper Alus…Turkarna lidet mycket på grund av PKK…

  1. Kommentera