Sverige

Bildgalleri

  1. Många människor firade freden på Kungsgatan i Stockholm. Foto: Scanpix/TT
  2. En rysk soldat hissar Sovjets flagga i Tysklands huvudstad Berlin år 1945. Foto: Scanpix/TT
  3. Tysklands ledare Adolf Hitler. Foto: Pressens bild/TT

80 år sedan det blev fred

I år är det precis 80 år
sedan det blev fred i Europa.
Det var den 7 maj år 1945.

Kriget som kallas
andra världskriget
var då slut i Europa.

Människor i många
länder var glada.
Kriget hade varit hemskt.
Miljoner människor hade dött.
Ännu fler hade tvingats
fly från sina hem.

När kriget var slut firade folk
på Kungsgatan i Stockholm.
De dansade och jublade 
på gatan.
De kastade papper 
från fönstren.

Sverige hade inte
varit med i kriget.
Men många hade varit oroliga.
Kriget hade varit nära oss ändå.
Tyskland hade tagit
Norge och Danmark.
Finland hade krigat
mot Sovjetunionen.

Andra världskriget
startade år 1939.
Det var Tyskland
som började kriget.
I Tyskland styrde nazisterna.
Deras ledare 
hette Adolf Hitler.

Hitler ville att Tyskland
skulle bli ett större land.
Han ville också döda
alla judar.
Han tyckte inte att
alla människor var
lika mycket värda.

Tysklands militärer
attackerade många
länder i Europa.
Sedan började Sovjet
och Japan också att kriga.

Det tog flera år innan USA,
Storbritannien, Sovjet
och flera andra länder tillsammans
kunde stoppa Tyskland.

Sedan tog Adolf Hitler sitt liv.
Då gav Tyskland upp.

Kriget mot Japan fortsatte
några månader till.
Men i augusti år 1945
var kriget slut i hela världen.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

20 kommentarer

  1. . says:

    Ryssland existerade inte ens på den tiden, det var bara en sovjetisk union baserad on stalinism

  2. . says:

    Dessutom vad Sverige med i kriget, eleven om dom inte vad på nån frontlinje eller deklaration, runt 8 tusen svenska soldater hjälpe den finska armén

  3. Viktoria says:

    Ryssland spelade en avgörande roll i segern över Nazityskland under andra världskriget. Landet bidrog med enorma mänskliga och materiella uppoffringar. Totalt offrade omkring 26,6 miljoner ryssar sina liv för att uppnå denna historiska seger. Deras mod och uppoffring bör aldrig glömmas.

  4. Luisa says:

    HM! Men över den hemska historien ingen lär sig nånting…idag vi har konflikter överallt, rasistisk och toxisk värld lever vi och våra barn växer i onödan utan nån hopp! Jag är förtvivlad! Vad synd! FRED PÅ JORDEN!!!😔

  5. А says:

    Är du säker på datumen? Jag minns att Tyskland kapitulerade på natten den 8-9 maj. och Japan är den 2 September.

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Du har rätt i att det finns
      flera datum om freden.
      Kriget tog slut den 7 maj.
      Då gav tyskarna upp och skrev på
      ett papper om det i Frankrike.

      Men det stämmer också att freden
      firas den 8 och 9 maj.

      Det beror på att Sovjets ledare Stalin
      ville att Tyskland skulle skriva på
      ett papper i Tyskland i stället.
      Det gjorde de den 8 maj.
      Men i Sovjet hade klockan
      då hunnit slå över till den 9 maj.

      Därför firas freden den 8 maj
      på många ställen.
      Men Ryssland firar den 9 maj.

      Kriget i Japan tog slut
      den 15 augusti.
      Men det dröjde till
      Den 2 september innan Japan
      skrev på ett papper om det.

  6. Sofia says:

    Det finns en teori att Hitler levde till 60 talet i Sydamerika. Rester som sovjet hade och trodde var Hitlers visade sig vara från nån kvinna, när tekniken kunde analysera det.

  7. O says:

    Israel gör samma brott som Hitler, mot Palestina folket, med stöd från EU länder och främst England och USA.

  8. David says:

    Jag tycker att Adolf Hitler var en fruktansvärd & vidrig diktator någonsin!😠
    Det var han som startade Andra Världskriget!😠
    Skönt att han tog sitt liv innan Tyskland kapitulerades till dom allierade:
    Frankrike, Sovjetunionen, Storbritannien & USA!

  9. Agneta johansson,löttorp,Öland says:

    Svar till Lulsa: Man lär sig ganska mycket av det! Tänk på alla som dog! OSKYLDIGA människor! Tänk om man inte lärde sig av det,tänk om det skulle bli ett tredje världskrig! Det skulle kunna hända om man inte man lärde sig något av det som hänt! Du har rätt om att det är rasistiskt och andra dåliga grejer i världen, men tänk på det bra istället!

  10. Maria says:

    Seger Dag – det är 9 Maj och detta bör veta alla intelligenta människor som respekterar sig själva och denna minne om sovjetiska soldater som lade sitt liv att vi kunde leva nu i fred!!!
    Tack vara sovjetiska människor blev Europa befriade från nacister! Glöm aldrig detta! Vi minns och vi stolta över detta!

  11. Maria says:

    Jag förstår varför i Sverige fyrar dem inte Seger Dag lika bred, som i Ryssland. För att dem har ingenting med detta seger i detta kriget! Alla vet att Sverige samarbetade med Hitler och krigade inte mot nazister i Andravärds kriget . Det är föredetta USSR tappade i kriget 27 millioner människor!

  12. Maria says:

    Och därför för varje rysk människa , för varje ryska familjen, det är stort sorg och stolthet över alla hjältarna som gav sitt liv för oss! Tack för fred och livet , ryska soldat!

  1. Kommentera