Sverige
De står i grupper på en gata.

Bråk om regler i hamnarna

Det är bråk om regler
i Sveriges hamnar.

Cheferna i hamnarna
är inte överens om reglerna
med arbetarnas fackförbund,
Hamnarbetarförbundet.

Arbetarnas förbund vill
bland annat ha regler för
hur många arbetare
som cheferna får hyra in tillfälligt.

Förbundet vill också
att de arbetare
som jobbar åt förbundet
ska ha bättre skydd
så att de inte tvingas sluta på jobbet.

I onsdags protesterade
förbundets arbetare
i alla Sveriges hamnar.
De strejkade i flera timmar.

Under torsdagen och
fredagen har det också
varit strejker i flera hamnar.

Arbetarnas förbund
hotar nu med fler strejker
i olika hamnar i flera veckor framåt.

Chefernas organisation Sveriges hamnar
säger att strejkerna är olagliga.
De har anmält förbundet till
en domstol, Arbetsdomstolen.

Cheferna på Sveriges hamnar
är överens om reglerna
med ett annat fackförbund,
Transportarbetarförbundet.

Cheferna säger att det ska vara
samma regler för alla
som jobbar i hamnarna
oavsett vilket förbund de är med i.
Därför har de klagat på strejken
till domstolen.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

5 kommentarer

  1. Sofia says:

    Chefer tycker alltid de har rätt. Men man får ju strejka och man borde inte sparka arbetare för att de organiserar sig fackligt. Man borde strejka oftare. T ex för bättre äldrevård och arbetsvillkor för lågavlönade. Låga löner är aldeles för låga för modernt samhälle. Varför har vårdbiträde lägre lön är industriarbetare?

  2. Linda jangenteg says:

    jag tycker att det är bra att det strejkar för högre lön åt alla som jobbar
    i hamnarna
    mvh linda

  3. anonym says:

    Det tycker jag skriver en littärer text om ni vill.”Deras styrka är uppebar för dig med envisheten från en kungarike som de kämpar mot värje dag ,en ståndaktig mnniska med hans framsynta syn och hans stenad magre ansikte .han är alltid följande för det sort havet.

  1. Kommentera