Sverige
Blommorna är lila och sitter på en grön buske.

Dåliga växter blir fler

Växter som hotar andra växter
ökar mycket i Sverige.
Växterna kallas för
invasiva växter.

När vanliga växter
dör på en plats
så ändras naturen där.
Då blir det svårare
för bin och andra insekter.
De blir också färre.

Färre insekter gör
att det blir svårare
att odla i Sverige.

Mora Aronsson jobbar på
Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.
De har undersökt växterna.
Sist de gjorde det var
för sex år sedan.

– Det är skrämmande
att vi har hittat så
många fler dåliga växter nu,
säger han.

Fler dåliga växter
beror bland annat
på ett varmare klimat.
Det gör att fler dåliga växter
börjar växa och kan sprida sig
även till norra Sverige.

För två år sedan tog staten bort
pengar som länsstyrelserna
fick för att jobba med
att ta bort växterna.
Nu får de pengar igen.
Men ett års jobb försvann.

Många kommuner, organisationer
och även myndigheter
gör ett viktigt jobb med
att försöka få bort växterna.
Det säger Mora Aronsson.

Men en del dåliga växter
planterar folk i sina trädgårdar.
Till exempel syrenbuddleja
eller fjärilsbuske.
Men den sprider sig nu
i södra Sverige och hotar andra
växter och djur, säger SLU.

Den som hittar dåliga växter
kan anmäla det
på sajten artportalen.se.

8 SIDOR/TT

Dåliga växter och djur
  • Tysklönn
  • Alpslide
  • Hästkastanj
  • Jättedaggkåpa
  • Jättebalsamin
  • Syrenbuddleja
  • Parkslide
  • Mördarsnigel
  • Kvaggamussla
  • Ostronpest
  • Nyzeeländsk tusensnäcka
En nära bild på små gröna blad.
Hästkastanj är en farlig växt som hotar andra växter. Foto: TT

Vad tycker du om nyheten?

28 kommentarer

  1. Eric Wallin says:

    Överdrivet. Till gränsen för vansinne. Jag är inne på min femte buddleja. Alltså fyra som dött deras första vinter. Som hot mot övrig växtlighet har den problem. Däremot en fantastisk växt som föder flockar av fjärilar!

  2. Anonym says:

    Idiotiskt! Snart finns inga vackra växter kvar. Ägna er åt att ta upp plast i havet istället så gör ni någon nytta! N

  3. Jenny says:

    Syrenbudlejja sprider sig inte den är bara en rot som växer rakt upp inte med sidoskott så hur kan den då sprida , själv trädgårdsmästare har haft min fjärilsbuske i över åtta år har aldrig spridit sig

    1. 8 Sidor says:

      Hej Jenny!
      SLU säger att syrenbudlejja blev känd
      för att vara bra för fjärilar.
      Men att den har blivit en sorts lupin.
      Den sprider sig och konkurrerar ut andra växter.
      /Hälsningar 8 Sidor

  4. Anita says:

    Nu tycker jag det har gått
    förlångt att utrota så många
    fina växter jag blir ledsen var gång
    ni har bestämt att en ny växt ska försvinna och flera med mej tycker
    lika dant.

  5. Monika says:

    Det är därför staden fortfarande kommer att klippa resten av de goda växterna som växer 🤦. Istället för att plantera ängsblommor läggs pengarna på att klippa det som växer, vilket verkligen är vettigt!🤬

  6. Monika says:

    Det är därför staden fortfarande kommer att klippa resten av de goda växterna som växer 🤦. Istället för att plantera ängsblommor läggs pengarna på att klippa det som växer, vilket verkligen är vettigt!

  7. Christian Törnros says:

    Allt beror på var i Sverige det invasiva växer. Vi har ett avlångt land med många olika växtzoner vilket gör hela listan irrelevant om den ska gälla hela landet. Vissa växter är därmed inte invasiva där det inte klarar vinter eller torka osv. Exemplet Fjärilsbuske visar detta tydligt.

  8. Kalle K says:

    Haft min buddleja i 15 år. Aldrig spridit sig. Detta är bara så dumt

  9. Kalle says:

    Detta är galenskap rakr igenom men , parkslide är wn invasiv växt…

  10. Anders says:

    Trams, jag tog skott ifjol från syrenbuddleja och satte. Har aldrig sett den spridit sig. Finns vanlig syrén också med?, den om något sprider sig. Man får givetvis hålla efter sina växter. Håller med övriga gör något vettigt istället som att rädda Östersjön tex.

  11. Mz Martin says:

    Skulle gärna vilja veta var fjärilsbusken sprider sig. Har gjort otaliga försök med att få den att övervintra utan att lyckas.

  12. Gammaltanten says:

    De enda invasiva behöver ta bort är väl människan vi tar lever allt!!

  13. Helena says:

    Snart finns det inga blommor och buskar man får ha kvar,inte höll dom på så här på förut,jag älskar syrener, och det blir mindre mat till insektena

  14. Luisa says:

    Den sista kommentar är BÄST!!! Alltså här i Bunkeflostrand i Grevens park var gul viol-men nu efter deras arbete är den gul viol borta! Medan jag vet att i andra regioner är Viol fridlyst! Så jag vet faktisk inte vad de vill ha från oss! Ingen säger nånting som stämmer…

  15. Eila says:

    Köpte en syrenbudleja för ca 10 år sedan. Den spred sig inte i början men förra året fattade jag ingenting. Hade jättemånga i landet och den verkar sprida sig i år också.

  16. Marre says:

    Hästkastanj är inte invasiv. Faktagranska bättre! Det är HästkastanjMALEN däremot!

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Tack för kommentaren.
      Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU,
      har en lista på dåliga växter.
      De skriver att hästkastanj
      kan vara dålig, invasiv,
      i vissa miljöer.

      Det finns också risk att den
      blir ännu sämre för andra
      växter i framtiden.
      Det beror på att klimatet ändras.

      Hästkastanjemalen
      är också invasiv.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  17. Tina says:

    Tycker också det låter märkligt att fjärilsbusken skulle sprida sig eller vara neg. för fjärilar och humlor?? Som älskar just den busken. 😢

  18. Louise says:

    Verkar som ALLT ska ska utrotas. Mycket konstig inställning,tycker jag. Låt naturen läka sej själv.

  19. Kati says:

    Uttråkade dumma människor som har inget att göra hittar på såna idiotiska dumheter . Hita ett jobb i stället !!!

  20. Alfons says:

    Den här artikel är skit. Hur hotar hästkastangen andra arter? Var finns källan för detta?

  21. Anna-Lena says:

    Haft Fjärilsbuske Budleja i 10 år
    Den är inget problem, har ej spridit sig. Har mycket fjärilar i min trädgård tack vare den

  22. Peo says:

    Hästkastanj har väl funnits i Sverige i 100 tals år inte “farlig” möjligen lite giftig om man vill äta själva nöten.
    Sällsynt korkad lista

    1. 8 Sidor says:

      Hej Peo!

      Tack för din kommentar.

      Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU,
      har en lista på dåliga växter.
      De skriver att hästkastanj
      kan vara dålig, invasiv,
      i vissa miljöer.

      Det finns också risk att den
      blir ännu sämre för andra
      växter i framtiden.
      Det beror på att klimatet ändras.

      Tidigare stod det “farliga växter”
      i rubriken till faktan.
      Vi har ändrat det till
      “dåliga växter.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  23. Ingrid says:

    Får jag ha kvar min fina ek på tomten. Den sprider sig i skogen när ekorrn och nötskrikan gjort sitt.

  1. Kommentera