Sverige
En person håller upp en bild på Djalali.

Djalali har fått hjärtinfarkt

Ahmadreza Djalali är
en svensk och iransk
läkare och forskare.
Han är fånge i Iran.

Ahmadreza Djalali har blivit
allvarligt sjuk.
Han har fått en hjärtinfarkt.
Det hände förra veckan.
Det säger hans fru Vida Mehrannia
och hans advokat Nima Rostami.
De är oroliga att Djalali inte
får den vård han behöver.

Iran säger att Djalali
har blivit flyttad
i fängelset i Teheran och
han får vård i fängelset.
Men det är oklart
vilken vård han får.

Sveriges utrikesminister
Maria Malmer Stenergard
säger att hon har pratat med
med Irans utrikesminister.
Hon krävde att Djalali
snabbt får den vård han behöver.
Och att han måste släppas fri.

Djalali har mått allt sämre
i fängelset.

– Jag är mycket sjuk
efter nio år i fängelse.
Jag orkar snart inte mer.

Det sa han nyligen
i en inspelning från fängelset.

8 SIDOR/TT

Svensk och iransk forskare
  • Ahmadreza Djalali är
    en svensk och iransk
    läkare och forskare.
  • Han har suttit i fängelse
    i Iran i nio år.
  • Poliserna i Iran tog
    fast honom i april år 2016.
    Han är dömd till döden.
  • Iran säger att Djalali
    har jobbat som spion för Israel.
    Israel och Iran är fiender.
    Djalali säger att han inte
    har gjort något brott.
De står bredvid varandra.
Ahmadreza Djalali är kvar i fängelse i Iran. Här är han med sin fru Vida Mehrannia. Foto: Privat/TT

Vad tycker du om nyheten?

2 kommentarer

  1. Kommentera