Sverige
Hand som håller en termometer.

Färre blir sjuka i influensa

Många har varit sjuka
i influensa den här vintern.
Men nu blir färre sjuka.

– Det har minskat
ganska mycket
de senaste veckorna.

Det säger experten
Magnus Gisslén
på Folkhälsomyndigheten.

Folk som blir sjuka
i influensa kan få
feber, ont i muskler,
hosta och snuva.

För de flesta är influensa
som en förkylning.
Men en del kan bli allvarligt sjuka.

Även om färre blir sjuka är
det fortfarande personer
som blir allvarligt sjuka.
De kan behöva få vård på sjukhus.

– Men vi tror inte
att de sjuka
kommer att bli fler igen.

Det säger Magnus Gisslén.

En orsak till att färre blir
sjuka är att folk är mer utomhus
nu när det har blivit varmare.
Då är det inte lika
lätt att bli smittad.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

8 kommentarer

  1. mia says:

    så skönt att veta detta.jag hade influensa i februari ,har varit så sjuk med hög feber och hosta det var så jobbigt.

  2. Namn says:

    Fler unga allvarligt sjuka
    Lyssna
    Nu är många sjuka i influensa.
    Varje år blir några få personer
    allvarligt sjuka.
    De behöver då särskild vård.

  3. PidgeyHeart says:

    vad bra då : D fortfarande synd om dem som blir allvarligt sjuka :'(

  4. CATNERD24!!! says:

    bra att influensan blir mindre. ( färre får influensa ) 😮😃 det är good news

  5. Doc says:

    Det beror bara på att de flesta som har influensa nu får höra att de har corona, vilket är rent nonsens. Men COVID-lögnen fungerar inte på något annat sätt.

  1. Kommentera