Sverige

Bildgalleri

  1. Pojken tänder ett ljus för de tre som sköts ihjäl i Uppsala. Foton: Fredrik Persson/TT
  2. En polis tittar på ljusen och blommorna som människor har lämnat vid platsen där morden hände.
  3. Poliser i Uppsala efter att flera personer dödats i en skjutning. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Många ledsna i Uppsala

Många är ledsna i Uppsala
efter att tre unga män och pojkar
sköts ihjäl i tisdags.
De var alla under 20 år.

Morden hände på tisdagens
eftermiddag utanför
en frisörsalong mitt i stan.

En av dem som dog
var en 15-årig pojke.
Han gick i klass nio.

Pojken hade inte något
med gäng med brottslingar
att göra.
Han hade skrivit prov i skolan
och skulle klippa sig.
Han hade precis fått
sitt första jobb på McDonalds
och var glad över det.
Det berättar pojkens
chockade och ledsna
pappa för tidningen Expressen.

En av de andra pojkarna
som blev skjuten gick
på en gymnasieskola i Uppsala.

Kommunens skolor hissar flaggor
på halv stång på fredagen.
De har också ordnat
särskilda grupper.
Där kan elever prata
om det som har hänt.

Många människor
har lämnat blommor
och tänt ljus vid platsen
där pojkarna mördades.

Poliserna har nu tagit
fast fyra män som de tror
har med morden att göra.

Först tog poliserna fast
en 16-årig pojke.
Det var samma kväll
som morden hände.

Han hade rymt från ett hem
för ungdomar med problem.
Men poliserna tror inte längre
att han har med morden att göra.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

12 kommentarer

  1. Luisa says:

    Det är jättesorgligt! Jag hälsar den ledsen pappa…jag tänker på honom…jag bryr mig…det skulle inte hända…

  2. Juni says:

    Det är riktigt osäkert nu. Bristande poliskapacitet leder till så många skjutningar.

  3. Anonym says:

    Varför polisen inte stoppa
    De här skjutningar i Sverige ???

  4. Skogman says:

    Regeringen är mycket svag och kan inte handlar om kriminalitet

  5. Armond says:

    Jag tror att med fler skjutningar kan vissa personer få fler röster.

  6. Alicia says:

    vad ät fell på svege vi ska samarbeta inte döda varandra😤😤

  1. Kommentera