Sverige
Flera poliser sitter på en person. Andra poliser står framför demonstranter.

Minskat hot mot Sverige

Myndigheten Säpo jobbar
med Sveriges säkerhet.

Under en tid var det
mycket hot mot Sverige
från extrema grupper.
Experterna sa att det
var större risk
att terrorister skulle göra
attacker i Sverige.
Säpo sa att risken
var fyra av fem.

Det var bland annat
när personer brände
koraner i Sverige.

Det fanns också lögner
om att socialtjänsten
tog muslimska barn.

Då sa extrema grupper
att Sverige är fiende
till religionen islam.

Men grupperna säger inte så
lika ofta längre.
Hoten mot Sverige
har minskat.
Det säger Säpo.
Nu sänker Säp risken
till tre av fem.

I Sverige är det förbjudet
att ta med väskor in
på till exempel konserter
och vissa matcher i sport.

Förbundet finns för
att öka säkerheten.

Det är inte klart
om förbudet mot väskorna
kommer att försvinna
nu när hoten minskat.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

12 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Ett litet skrivfel. I artikeln står det förbundet finns för att öka Sveriges säkerhet. Förbundet ska bytas ut mot förbudet. Då blir det rätt.

  2. mia says:

    luisa det är fortfarande läskigt i Sverige med alla brottslingar 😰😰😰

  3. PidgeyHeart says:

    yay och sen kommer den komma till två och sen ner till ett!! :3

  4. Sofia says:

    Samma med säkerheten på flygplatser. Det är bara mammor som får inte ta mjölkersättning och vanligt folk som kan inte ta större tub tandkräm och gamla tanter som måste halvstrippa. Regeringar tycker nu att ex terrorister i Syrien är ok nu och åker dit att kramas.

  5. Luisa says:

    Hot är stor fortfarande!!! Det är inte bra att bränna Koran!!! Ja-det är sant att socialttjänsten tjuver barn-jag vill klaga på Sverige! De atackerade oss i Kävlinge och gjordeav vår liv helvete…det är sant och jag vill berätta det för hela världen!!!

  6. Luisa says:

    Ingen gillar Sverige! Hot är stor eftersom Sverige visade sig muslimfientligt…vad synd…det var oklok att bränna Koran på torget…😔

  7. mia says:

    luisa jag beklagar verkligen att du fick uppleva så negativa saker.

  8. Luisa says:

    De måste förbjuda att bränna Koran -både på torget och på nätet! Andra åtgärder måste göras också…UF…vad synd

  1. Kommentera