Sverige
Säpos skylt, det står Säkerhetspolisen på den.

Misstänkt spion är fri

Säpos poliser tog fast en man
tidigare i veckan.
Säpo jobbar med Sveriges säkerhet.
Mannen är misstänkt
för att ha riskerat landets
säkerhet, en sorts spioneri.

Men nu är mannen fri.
Det har en åklagare bestämt.
Säpo säger att misstankarna
mot mannen finns kvar.

Mannen säger att han
inte har gjort något brott.
Han har även anmält poliserna
för att de var våldsamma
när de grep honom.

Mannen har haft
flera viktiga jobb
åt Sveriges regering
i andra länder.
Han är diplomat.
Det skriver flera tidningar.

Det är inte klart exakt vad
brottet handlar om.
Det kan ha med hemlig
information att göra.

Poliserna ska nu fortsätta
undersöka vad som kan ha hänt.

Mannen blev gripen kort tid
efter en annan händelse i politiken.
Regeringens nya expert
för landets säkerhet,
Tobias Thyberg, fick sluta.
Det var efter att nakna bilder
på honom blivit kända.

Någon skickade mejl om det till
regeringens kontor.

SVT säger nu
att de två händelserna
kan höra ihop på något sätt.

Tobias Thyberg är inte misstänkt
för något brott.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

7 kommentarer

  1. Anonym says:

    Jag vet inte om vad det ska vara bra eller inte. Det verkar inte varit så där bra. Men vänta… jag hör någonting…

  2. Skibidi Patapim says:

    Men hur kunde man släppa honom fri så där lätt?

  3. anonym says:

    Om är tänkt på uppräkningen .den sinne . har möjligt för undvika vad var dukar haft . Det var möjligt att du tänker på vad är bäst bort. .SIR

  4. anonym says:

    Iranisk hud i Sverige kan styra orätt ordningar vart som de. Vill att på värje någon plats.

  1. Kommentera