Sverige
En stor fabrik. Bilden är tagen från luften.

Northvolt stänger i juni

Företaget Northvolt
gör batterier till elbilar.
De har en stor fabrik i Skellefteå.
Men företaget fick slut
på pengar tidigare i år,
det blev konkurs.

En expert har undersökt
om någon kan ta över fabriken.
Men det har gått dåligt.

Därför kommer
fabriken i Skellefteå
att stänga i slutet av juni.
Det säger experten
till nyhetsbyrån TT.

Nästan tusen människor
jobbar fortfarande på Northvolt.
Många kommer från andra länder.
De kan nu bli tvingade
att lämna Sverige.

Företaget Scania har varit
det enda företaget
som köper batterier av Northvolt.

Men nu ska Scania sluta med det.
De ska i stället köpa
batterier från Kina.
Det ska bero på
att det är för dyrt
att fortsätta köpa
Northvolts batterier.

Det avslöjar Sveriges Radios
program Ekot.

8 SIDOR/TT

Personalen får pengar från staten
  • Hittills har Skatteverket
    betalat ut över 700 miljoner kronor
    till några tusen personer
    som har förlorat
    jobbet på Northvolt.
  • Skatteverket tror att de
    kommer betala ut några
    hundra miljoner kronor
    till innan det är klart.
  • Pengarna kallas lönegaranti.
    Det är pengar som staten betalar
    när företaget du jobbat
    tvingas stänga för att de har slut på pengar.
    Det går i konkurs.

Vad tycker du om nyheten?

6 kommentarer

  1. idrfk says:

    skatteverket kan betala 700 000 000 kronor till personer som förlorat jobbet men inte till företaget? wtf

  2. Sofia says:

    Idrfk: google sök:
    en stor del av Northvolts finansiering har kommit från skattebetalare och offentliga medel, vilket innebär att skattepengar indirekt har gått till bolaget. Bland annat har de statliga pensionsfonderna AP1, 2, 3 och 4 investerat miljarder i Northvolt.

  3. Sofia says:

    Man jagar förälrar som fuskar med vab men stora bolag som livsnär sig på diverse bidrag tar inte konsekvenser, det blir bara hopsan, synd, här förlorade vi några miljoner.

  1. Kommentera