Sverige
Ett porträtt på en flicka. Intill finns en bild på en hand som håller i den lilla, gula blomman.

Rekord för årets majblomma

Varje år i april
säljer barn i Sverige
majblommor.

I år har barn sålt majblommor
för 103 miljoner kronor.
Det är ett nytt rekord.

– Det visar att människor
bryr sig om varandra.

Det säger Åse Henell
på organisationen Majblomman.

Hon är glad att många
har köpt majblommor
fast de har lite pengar.

Det är organisationen Majblomman
som säljer majblommor.
Pengarna använder
Majblomman
för att hjälpa barn
i fattiga familjer.

Organisationen vet att det
behövs mycket pengar.
Många familjer har det
svårt med pengar.

Nellie Pilhton från Göteborg
har gjort årets majblomma.
Hon är 12 år.
Årets majblomma är gul.
Den liknar en smörblomma.

MARIE HILLBLOM/8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

15 kommentarer

  1. 🪷💐🌾🌸 says:

    Så bra att pengarna går till något så viktigt, jättefin majblomma!🍀🌼

  2. 🌸🌷🪷💐🌺 says:

    Jätte bra att pengarna går till bra saker🥳🌸

  3. Nellie Pilhton says:

    Hejj tack för alla fina kommentarer. Hoppas ni tyckte min blomma var fin

  4. Luisa says:

    Ja-Nellie-den är fin! Berätta gärna varför den är gulfärgad! Hoppas att du är glad! /Någon kopierar mitt namn här så bara att ni vet! Jag skriver det eftersom ni kan tycka att nånting som någon skrev här är min kommentar! Trevlig Dag Milena Luisa…🙂💜

  5. Anna Rossignol says:

    Det är ju tur att majblomman finns, på fler än ett sätt, är fina att titta på och gör bra!

  6. PidgeyHeart says:

    Jag vill göra nästa årets majblomma. PUNKT. vÄNTA–

    Fin majblomma!! 💞💞:3

  7. Oscar mannen says:

    varför gula blommor???????????????. Blåa bättre / lilla

  8. Lena Appelqvist says:

    Jag bor i Edsberg, sollentuna,jag har försökt att få tag på blommorna, men tji fick jag, jag fick köpa via släktingar i Östersund,dåligt !!! Tar gärna emot info vart jag kan köpa dom inför nästa år !

  9. Hilda Lindell says:

    <Jag sålde mest!!!!!!!!😭😠😠😠😠😠😭😭😭

  1. Kommentera