Sverige

Bildgalleri

  1. Det är bra att inte använda för mycket vatten. Foto: Pontus Lundahl/TT
  2. Det kan bli brist på vatten i sommar. Foto: Fotograferna Holmberg/TT

Spara på vatten redan nu

Över en miljon människor i Sverige
får vatten från en egen brunn.

Det är risk att det finns
för lite vatten i Sverige
i sommar. Rådet är
att den som har egen brunn
ska spara på vatten redan nu.

Det har varit en ovanligt
torr vinter och vår
i södra Sverige.
På många platser är
grundvattnet därför
mycket lägre
än det brukar.

Grundvattnet finns
djupt nere i marken.
Det fylls på när det regnar.
Det minskar när det är torrt.

Den som får vatten
från en egen brunn
kan få problem
när grundvattnet är lågt.
Vattnet i brunnen kan ta slut.

– Om vattnet tar slut i brunnen
får du lösa det själv.

Det säger Kristian Wennberg.
Han jobbar med vatten
på länsstyrelsen i Skåne.

Då kan folk behöva
köpa vatten i affären.
De kan behöva gå till simhallen
för att duscha.

Men än så länge är det
inte slut på vattnet någonstans.
Men det kan bli problem i sommar
om inte folk sparar redan nu.
Det säger experterna.

Det är extra stor risk
att vattnet tar slut
i områdena Gotland,
Kalmar, Blekinge och Skåne.
I flera kommuner har experterna
sagt till folk
att spara på vattnet.

De flesta människor i Sverige
får vatten från kommunernas ledningar.
Där ska inte vattnet ta slut.

8 SIDOR/TT

Så sparar du vatten

Så här kan du spara på vattnet:

  • Stäng av kranen
    när du borstar tänderna.
  • Duscha kortare tid.
  • Vattna inte trädgården.
  • Vattna inte gräsmattan med vattenspridare.
  • Tvätta inte bilen hemma.
  • Fyll inte vatten i poolen.

Vad tycker du om nyheten?

5 kommentarer

  1. Adam says:

    Hej lerlycke skolan bara så ni vet är fotboll bäst⚽️🤫🤫🤫🤫

  2. 🤔 says:

    Hej 8 sidor!Gäller det också dom som for auto matisk vatten from kranen?

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Nej, den som får vatten i kranen
      från kommunens ledningar
      ska inte bli utan vatten.
      Hälsningar,
      8 Sidor

  3. sandora says:

    vi har lärade oss i skolan om vattenloppet.💙💙💜💛💛💛💚💚💚

  1. Kommentera