Sverige
Han håller i en bok.

Clark Olofsson är död

Clark Olofsson var en
av Sveriges mest
kända brottslingar.
Nu har han dött.

Han har rymt flera
gånger från olika fängelser.

År 1973 tog brottslingen
Jan-Erik Olsson fyra personer
som gisslan.
Det hände under ett rån
på en bank vid Norrmalmstorg
i Stockholm.

För att släppa gisslan
krävde han att Clark Olofsson
skulle bli fri.

Händelsen brukar kallas
Norrmalmstorgsdramat.

Efter rånet försvarade
gisslan rånaren.
De hade börjat gilla honom.
Beteendet började kallas
för Stockholmssyndromet.

För några år sedan
gjorde skådespelaren
Bill Skarsgård en roll
som Clark Olofsson.
Serien Clark går
att se på Netflix.

Clark Olofsson blev 78 år.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

13 kommentarer

  1. Sofia says:

    Var det hans gisslandrama som skapade uttrycket Stockholms syndrom?

  2. Mia says:

    Han var en brottsling men han var också en människa.i himlen är alla förlåtna. Så vila ifrid.

  3. AnnA says:

    Konstigt att ni inte skriver om Stockholm syndrom, därför blev han så känt.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Anna!
      Tack för din kommentar.
      Vi har lagt till det i texten nu.
      /Hälsningar 8 Sidor

  4. Marina says:

    Anna!
    Nä han är inte i himlen han är i helvetet.
    De är bara dem som tagit emot Jesus som kommer till himlen

  5. anonym says:

    Dagliga har man alltid hittat sig I mitt våldbråkar mellan sig och förvånade händelser detta strider må har tagit honom med till psyktisk kollaptis .
    Inte var oro du ,du människan det kunnat bli bäst , hoppas på ett vacker värld !

    1. 8 Sidor says:

      Hej Maja.

      Clark Olofsson var mest känd
      för händelsen som kallas
      Norrmalmstorgsdramat.
      Du kan läsa om den i texten.

  6. Mia says:

    Marina: jajamän han är i himlen alla kommer ditt. Helvete det är på jorden.

  1. Kommentera