Sverige
Människor är på väg in för att handla.

Det går dåligt för Coop

Företaget Coop var en gång
Nordens största företag
för mataffärer.

Men det går sämre för Coop.
Företaget tjänar mindre pengar.
Det går sämre för Coop
jämfört med företagen
ICA och Axfood.
De har butikerna
Willys och Hemköp.

De senaste åren har Coop
förlorat mycket pengar.
Förra året förlorade
Coop 2,7 miljarder kronor

Thomas Ohlén
är expert på företag för mat.

Han tror att det går dåligt
för Coop på grund av
priserna på mat.
Många i Sverige tycker
att priset är viktigt.

Men Coop har inte varit
lika bra på att göra
reklam för billiga priser
som affärerna
Lidl, Willys och ICA Maxi,

Det säger Thomas Ohlén
till tidningen Dagens Nyheter.

Han säger att många kunder
som handlar på Coop
också handlar
i andra affärer för mat.
Det är inte lika vanligt
bland de kunder som handlar
mest på ICA.

8 SIDOR

Coop har funnits länge
  • Coop startade år 1899 av
    vanliga människor.
    De gick ihop för att köpa mat
    billigare och bättre.

  • Föreningen som startade
    Coop heter Kooperativa Förbundet, KF.
    I dag har de 26 olika föreningar
    och ungefär fyra miljoner medlemmar.

  • Coop öppnade Sveriges
    första mataffär år 1947.

  • Under många år växte Coop.
    Företaget öppnade
    många mataffärer
    över hela landet.

  • På 1970-talet började Coop
    sälja egna billiga varor,
    till exempel Blåvitt.

  • Senare fick Coop
    mer konkurrens från
    andra mataffärer.

  • Coop har bytt namn
    och organisation flera
    gånger för att bli bättre.

  • I dag finns 800 mataffärer
    från Coop i Sverige.
    Det är fortfarande medlemmarna
    som äger företaget tillsammans.

En bild på en Coop-butik
Coop har 800 affärer, Foto: TT

Vad tycker du om nyheten?

16 kommentarer

  1. Sofia says:

    En annan sak är säkert att coop installerade spärrar och man måste checka ut med kvitto. Iaf här. Trevligt när du har två matkassar i handen, skrikande barn i
    famnen, med magen puttar du kundvagn till samlingen och kvitto mellan tänder försöker du böja dig till läsaren. Det såg jag idag.

  2. Terje Holt says:

    Man har 10 kassor och 1
    bemannad och man öppnar kassa 2 när kön börjar bli 25 meter lång . Alla coop butiker behöver inte se ut som om man kommer in på Arlanda

  3. NA says:

    Jag tycker att det är jättedyrt att handla från Coop jämfört med Ica. Det upplever jag själv. ❤️ICA❤️

  4. Agnetah Candrin says:

    Coop är ”ofta” lite dyrare med livsmedel än flera andra kedjor. Handlar där det är mest fördelaktigt pris/fräschast varor, vilket kan variera från vecka till vecka./Agnetah

  5. kjell says:

    Handlar bara på coop som har bäst medlems rabatt och mycket bra mat här i värmland

  6. Regn says:

    Någon konkursrisk för Coop verkar inte finnas, men man har svårt för att långsiktigt uppnå en större vinst eller bättre kassaflöde. I deras bokslut förklaras förlusten till stor del på en större IT investering där man tror att 2025 kommer att bli ett vinstår. Några större sänkta priser verkar inte Coop ha råd med.

  7. Den fete says:

    Coop problem örjade med snabbköp .
    Det har tagit lång tid men Coop sitter på ett sluttande en säker kostnads död skapat av fackföreningar som hatar företagare även koprationen

  8. Göte says:

    Utbudet är trist jämfört med andra butiker, det känns inte lika intressant att handla där, för mycket känsla av institution.

  9. Miguel Ramirez says:

    Det är för Dyrt på Coop, de behöver sänka priserna rejält.

  10. Björn says:

    Coop är generellt för dyra men är man medlem erbjuder de ofta fina produkter till bra pris. Dessutom är Coop duktiga på ekologiskt. Jag handlar på ICA, Willys, Coop och Xtra.
    Xtra erbjuder faktiskt riktigt konkurrenskraftiga priser på många varor. Om vi skall tala om dyra butiker bör definitivt Hemköp nämnas! De är minst lika dyra som Coop!

  11. Andreas says:

    Coop har alltid varit dyr .ica maxi wyllis och Lidl är bäst .

  12. NIKLAS says:

    Om coop slutade att konkurrera ut sina egna butiker så kanske det skulle bli bättre.
    Jag har 2 coop och 2 stora coop inom 5 minuter med bil från mig

  13. Shamie sunshine🌞 says:

    Jag tycker att det är jättedyrt att handla på Coop jämfört med ICA maxi.

  1. Kommentera