Sverige
Han ser glad ut. Han tittar in i kameran.

Djalali flyttad efter attack

Ahmadreza Djalali
är en svensk och iransk forskare.
Han har suttit fängslad
i nio år i Iran.
Iran anklagar honom
för att ha spionerat för Israel.
Han är dömd till döden.

I måndags attackerade Israel
fängelset Evin där Djalali var inlåst.
Han blev inte skadad.
Men efter attackerna
har han blivit flyttad.
Ingen vet vad som kommer
hända med honom nu.

Det finns en ökad risk att Iran
kommer att döda Djalali.
Det säger organisationer
för mänskliga rättigheter.

Iran har dödat två personer
de senaste dagarna.
Personerna var anklagade
för samma sak som Djalali.

Iran dödade personerna
efter Israels attacker mot Iran.

Nu ber Djalalis fru Vida Mehrannia
Sveriges statsminister
att prata om Djalali
på organisationen Natos möte.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

5 kommentarer

  1. mia says:

    tycker han borde släppas fri han har lidit tillräckligt starckars människa.

  2. Sofia says:

    UD borde angagera sig i ödet av en svensk medborgare. Vad gör diplomater? Finns det ens en svensk ambassad i Iran?

  3. Sofi says:

    Rätta felet i artikeln. Iran fängslar och avrättar människorättsaktivister eftersom de är en totalitär regim. Tack vare Israel kanske Djalali överlever och blir fri!!

    1. 8 Sidor says:

      Hej Sofi!
      Tack för din kommentar.
      Vi har skrivit tydligare nu.
      /Hälsningar 8 Sidor

  1. Kommentera