Sverige

Bildgalleri

  1. Idrottarna David Åhman och Jonatan Hellvig tar emot Victoriapriset av kronprinsessan Victoria. Foton: Jonas Ekströmer/TT
  2. Kung Carl Gustaf pratade. Prins Daniel, prinsessan Estelle, kronprinsessan Victoria, prins Oscar och drottning Silvia stod bredvid.
  3. En kvinna håller i Sveriges flaggor. Hon ville gratulera kronprinsessan på hennes födelsedag. Foto: Mikael Fritzon/TT
  4. Prinsessan Estelle och kronprinsessan Victoria kramades under firandet. Foto: Mikael Fritzon/TT

De fick pris av Victoria

Måndagen den 14 juli
fyllde Sveriges
kronprinsessa Victoria 48 år.

Många människor var på Öland
för att fira henne.
Hon firar sin födelsedag
där varje år.

Victoria delade ut 
sitt eget pris
till idrottarna
David Åhman
och Jonatan Hellvig.
De vann guld i beachvolley
i OS förra året.

På kvällen var det
fest i Borgholms slottsruin.
Hela kungafamiljen var där.

Artisterna Lisa Nilsson,
Peter Jöback, Peg Parnevik,
Ida-Lova och Greczula sjöng.

Under konserten kunde
människor skicka in pengar
med appen Swish till Victorias fond.
Pengarna ska stötta
barn och unga
med funktionsnedsättning i Sverige.
Ungefär 1,7 miljoner kronor
skickade folk in tillsammans.

Victorias firande gick att se på SVT.
Tittade du på Victorias fest?
Skriv gärna en kommentar.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

8 kommentarer

  1. MILENA says:

    Det var vacker! Det är snygg att titta på de två unga männen som fick pris…vad bra…men alla behöver idrotta…kungafamilj kan mer engagera sig hur har det invandrare familjer faktisk…

  2. MILENA says:

    Jag tror att de är inte medvetna om många saker…annars grattis till Victoria-hon är fin person och har vackra barn! Var ligger borgholmsruin???

  3. Bebi Peggy says:

    Borgholms slottsruin ligger strax utanför Borgholm på Öland.

  4. MILENA LUISA says:

    PS: kungen har fin kostym och prinsessa har fin klänning…😊💛💙

  5. Gunilla says:

    Bra artister i år,fint kungahus vi har kronprinsessan är ju toppen värdiga priset i år är killarna

  6. Hallåa says:

    Vilka dåliga artister 😡riktiga sopor. Skämdes ihjäl när peg Parnevik kom ut å sjöng i trosorna 2 gånger 😤i familjeprogram 🫣🤡lite stil får det vara🤔

  1. Kommentera